E-healthmonitor: digitale zorg verhoogt werkdruk artsen

Steeds meer zorgverstrekkers zien de meerwaarde van eHealth in, deels door ervaringen tijdens de coronapandemie, maar het leidt wel tot een toename van de ervaren werkdruk bij artsen. Dat is een van de conclusies van de Nederlandse E-healthmonitor 2021 waarin het RIVM in samenwerking met Nivel en National eHealth Living Lab (NeLL) peilt naar de overgang naar eHealth.

Vooral videobellen nam toe tijdens de pandemie. In 2021 had de helft van de artsen en verpleegkundigen op die manier contact had met een patiënt en/of naaste, in 2019 was dat nauwelijks het geval. Ook bieden meer zorgorganisaties een ‘patiëntportaal’ aan, een app of een website waarin patiënten hun medische gegevens kunnen zien. Hierin was bij huisartsen een stijging te zien van 42% in 2019 naar 79% in 2021. Zorgverstrekkers gebruiken steeds meer eHealth, maar niet bij al hun patiënten. Bij hen is het gebruik van digitale tools namelijk niet sterk toegenomen. Dat is ook het geval bij ‘telemonitoring’; ongeveer de helft van de huisartsen maakte er gebruik van, het overgrote deel van hun patiënten niet.

Zorg anders organiseren 

Ook Nederland kampt met vergrijzing en stijgende personeelstekorten in de zorg. Digitale middelen kunnen voor verlichting zorgen, maar daarvoor moet nog veel gebeuren, aldus de onderzoekers. Zo is het voor zorgmedewerkers en zorggebruikers, ondanks het stijgende gebruik, nog niet altijd duidelijk hoe digitale zorg het beste kan worden ingezet. Digitale zorg is niet iets ‘voor erbij’, zoals nu wordt ervaren, maar moet een vast onderdeel zijn van de zorg. Het anders organiseren van de zorg is hiervoor noodzakelijk, zo zeggen de onderzoekers.

“Hoewel digitale zorg de afgelopen jaren steeds meer van de grond kwam, kreeg het door de coronacrisis een extra impuls. Zowel zorgverstrekkers als zorggebruikers zijn positiever over digitaal contact dan voor de coronacrisis. Wat de impact van de coronacrisis op het gebruik van eHealth precies is, wordt verder onderzocht. Die resultaten volgen later dit jaar.”

De onderzoekers zien kansen op het gebied van financiering en kwaliteit van zorg. Ook moet de kennis van zorgmedewerkers over digitale zorg omhoog. En om zorggebruikers de meerwaarde te laten zien, is het belangrijk dat digitale zorg beter toegankelijk en gebruiksvriendelijk wordt.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.