Twee nieuwe maatregelen met het oog op de voorschriften inzake arbeidsongeschiktheid zullen in principe op 1 januari 2026 in werking treden: de verplichting om attesten van meer dan 14 dagen en verlengingen elektronisch te versturen via Mult-eMediatt, en een beperking tot drie maanden voor elke periode van arbeidsongeschiktheid die aan de ziekenfondsen wordt voorgeschreven.
Dat meldt het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering (Riziv).
Vanaf begin volgend jaar loopt de overgangsfase voor het gebruik van Mult-eMediatt ten einde. Huisartsen zullen alle arbeidsongeschiktheidsattesten van meer dan 14 dagen, evenals verlengingen, elektronisch naar de mutualiteit moeten doorsturen. Voorafgaande toestemming van de patiënt voor deze verzending zal niet langer vereist zijn. Het papieren attest naar het ziekenfonds blijft echter van toepassing voor arbeidsongeschiktheid van 14 dagen en minder, terwijl de patiënt nog steeds een papieren attest voor zijn werkgever kan krijgen als hij dat nodig heeft.
Mult-eMediatt, dat sinds juni 2024 beschikbaar is, stelt huisartsen al in staat om arbeidsongeschiktheidsattesten elektronisch naar de ziekenfondsen te sturen voor een arbeidsongeschiktheid van meer dan 14 dagen of een verlenging, alsook naar Medex wanneer de patiënt deel uitmaakt van het personeel van een openbare dienst die verplicht is om zijn arbeidsongeschiktheid vanaf de eerste dag te melden. Het instrument, dat in de medische software is geïntegreerd, voorkomt dat de arts verschillende modellen van certificaten moet gebruiken naargelang de beroepsstatus van de patiënt en maakt het mogelijk om de juiste ontvanger en de specifieke vereiste informatie te selecteren.
"Administratieve vereenvoudiging staat centraal in de federale projecten op het gebied van gezondheidszorg. Het doel is om de werklast van gezondheidswerkers te verlichten en hun kostbare tijd vrij te maken om te besteden aan de zorg voor en begeleiding van hun patiënten. Het elektronisch versturen van het arbeidsongeschiktheidsattest past in deze logica", legt Clara Arbesu, algemeen directeur van de Dienst Vergoedingen van het Riziv, uit.
Voor patiënten betekent elektronische verzending dat ze hun attest niet meer zelf binnen bepaalde termijnen naar de mutualiteit moeten sturen, met het risico dat hun uitkeringen worden verlaagd, of dat ze gebruik moeten maken van verschillende, min of meer beveiligde kanalen. Het Riziv wijst op tijdwinst, minder administratieve rompslomp en een snellere en veiligere verwerking.
De tweede maatregel bepaalt dat vanaf 2026 de duur van elke periode van arbeidsongeschiktheid die aan de mutualiteit wordt voorgeschreven, niet langer mag zijn dan drie maanden, ongeacht de ernst van de aandoening. Na afloop van deze periode kan het attest telkens met maximaal drie maanden worden verlengd, wanneer de huisarts, specialist, tandarts of vroedvrouw dat nodig acht. Deze beperking geldt niet voor attesten die bestemd zijn voor andere ontvangers, zoals de werkgever.
“Het voorschrijven van arbeidsongeschiktheid is zowel een medische als een therapeutische handeling. Deze handeling houdt dan ook in dat er een dynamiek van gepersonaliseerde begeleiding van patiënten op gang komt”, beklemtoont Clara Arbesu. Ze verduidelijkt dat “het stellen van de diagnose, de therapeutische follow-up, de eventuele samenwerking met andere zorgverleners, het revalidatie- en herstelproces en de beoordeling van de mogelijkheden om weer aan het werk te gaan naargelang de evolutie van de gezondheidstoestand, een regelmatige follow-up van de patiënten vereisen, soms op frequente basis”. Deze nieuwe verplichting heeft dus tot doel “de dialoog te versterken en de gezondheidswerkers de optimale voorwaarden te bieden die nodig zijn voor de kwaliteit van hun begeleiding”.
De wetgeving over deze twee maatregelen wordt momenteel behandeld in de Kamer. Het Riziv geeft aan een campagne te hebben gelanceerd voor voorschrijvers van arbeidsongeschiktheid om hen te informeren over de inwerkingtreding van deze bepalingen, in principe op 1 januari 2026. Later zal via de mutualiteiten een communicatie naar de patiënten worden georganiseerd.







