Hidokter, digitaal handeltje in ziektebriefjes

Op Twitter (X) wordt door diverse huisartsen gewaarschuwd voor de Duitse site Hidokter met als uithangbord: “100% geldige ziekmelding van privé-artsen. Een ‘ziekteverlofcertificaat’ wordt er aangeprezen als ‘eenvoudig, snel & betrouwbaar’ te verkrijgen, ‘zonder een stressvol bezoek aan de dokter’ door de ‘marktleider voor online ziektecertificaten’. Huisartsen hebben een misdiagnosepercentage van ongeveer 12%. We streven naar een percentage van minder dan 5%."

Let in de voorgaande zin op het woordje 'streven'.

De site is internationaal en ook in het Nederlandse taalgebied actief. Hij beroemt zich erop verantwoordelijk te zijn voor drie miljoen online doktersbehandelingen sinds 2018. Hidokter werkt in drie stappen. Eerst wordt de patiënt gevraagd om een online-vragenlijst in te vullen en als dat lukt, “zal de arts bijna altijd je wensen volgen. Je ontvangt je certificaat 5 minuten later als PDF van de arts.” Wie een ziekmelding heeft aangevraagd, krijgt in een tweede stap de bevestiging van de arts in kwestie nadat die de aanvraag ‘controleerde’. Vervolgens is in een laatste stap het ziektebriefje ‘meteen klaar en gegarandeerd’ * en geldig in heel België. 

Opgelet hier voor het sterretje dat verwijst naar een belangrijke opmerking in kleine lettertjes onderaan: “Als je een ziekmelding hebt ZONDER doktersafspraak, moet je je werkgever vragen deze onmiddellijk te accepteren. Als je twijfelt, vraag dan: “Hier is mijn ziekmelding als PDF. Is dat OK?”. Als je werkgever het ziektebriefje niet onmiddellijk aanvaardt, kun je het kosteloos annuleren”, luidt het.

En verder: “Bij een geschil kan een ziekmelding ZONDER doktersafspraak minder bewijskracht hebben in de rechtbank dan een ziekmelding MET doktersafspraak. Je recht op loondoorbetaling kan daardoor in twijfel worden getrokken. De artsen die een ziektebriefje ZONDER doktersafspraak afgeven, zijn internationale artsen die enkel online werken en dus geen praktijk of vergunning nodig hebben in België. Dit kan tot verwarring leiden bij werkgevers, aangezien het adres van de virtuele arts op het ziektebriefje niet geregistreerd staat bij de Belgische Orde van Geneesheren (sic). De vermelde prijzen zijn aanbetalingen die worden terugbetaald als er geen behandeling plaatsvindt. Als er wel een behandeling plaatsvindt, wordt de aanbetaling verrekend met de doktersrekening, zodat er geen extra kosten ontstaan.”

Wat die prijzen betreft: het ziektebriefje kost 19,50 euro. 

'Getuigenissen'

Op de site staan enkele moeilijk te controleren getuigenissen die eensluidend de loftrompet steken. Zo schrijft een zekere Sophie Vermeulen: “Ik heb zeer goede ervaringen met HiDokter. Ik heb er al verschillende keren medicijnen besteld. De artsen met wie ik contact heb gehad zijn deskundig. Beschikbaar op feestdagen met spreekuren. Ik heb contact opgenomen met het support team bij problemen en zij hebben altijd een bevredigende oplossing gevonden. Ik zal de service opnieuw gebruiken.” Of nog: “Alles is tot nu toe probleemloos verlopen! Top tevredenheid!”, signaleert ene Eva Vandenberghe.

De aandachtige lezer vindt onderaan nog een opmerking met twee asteriskjes, verwijzend naar de Belgische situatie: **”Wij bieden alleen online consulten aan als het medisch verantwoord is om dit te doen zonder een rechtstreeks bezoek aan de arts. We bekijken elk geval individueel. In België is het gebruikelijk dat artsen hun patiënten persoonlijk spreken. Videoconsulten of digitale vragenlijsten kunnen als aanvulling worden gebruikt. We bieden alleen volledige counseling of behandeling via internet aan als dat medisch verantwoord is. We zorgen ervoor dat we net zo grondig onderzoeken, adviseren en behandelen als in de praktijk.”

“Met Hidokter kun je gemakkelijk contact houden met je bestaande artsen of toegang krijgen tot telegeneeskundige hulp als dat nodig is. De online behandelingen die we aanbieden zijn geschikt voor bepaalde gezondheidsproblemen waarvoor een bezoek aan de dokter medisch gezien niet absoluut noodzakelijk is.”

FAQ's

Opmerkingen die menige argeloze patiënt niet zal lezen. Overigens loont het ook de moeite om het lijstje frequently asked questions door te nemen. We pikken er twee veelzeggende vraag-antwoorden uit.

Is het risico op een verkeerde diagnose niet veel groter dan bij een huisarts?

“Integendeel! Dat is het revolutionaire van geautomatiseerde besluitvorming door artsen: We leren van eventuele fouten door automatische feedback van de gebruiker, bijvoorbeeld door het bepalen en verbeteren van het percentage verkeerde diagnoses. Huisartsen hebben een misdiagnosepercentage van ongeveer 12%. We streven naar een percentage van minder dan 5%. (onze cursivering)”

“Bovendien zijn onze artsen gespecialiseerd in het diagnosticeren van de ziekte in kwestie, terwijl een huisarts een groot aantal verschillende ziekten moet kunnen diagnosticeren. Onze vragencatalogus, opgesteld door experts, sorteert met behulp van kunstmatige intelligentie ook risicopatiënten, twijfelgevallen en andere ziekten. Onze online vragenlijsten zijn ook digitale checklists, waarvan bewezen is dat ze het aantal verkeerde diagnoses verminderen. Deze voordelen wegen ruimschoots op tegen het feit dat onze artsen geen lichamelijk onderzoek uitvoeren.”

Waar ergens bewezen is dat digitale checklists het aantal verkeerde diagnoses verminderen, blijft een raadsel.

De kat komt verder op de koord in een antwoord op de laatste vraag in het rubriekje ‘licentie’: Kan ik het platform ook buiten Duitsland gebruiken?

“Waar ter wereld je ook bent, we staan altijd voor je klaar. Zelfs als je op vakantie bent, kun je op elk moment met een arts praten en je medische vragen of zorgen bespreken. Houd er wel rekening mee dat je om factureringsredenen in Duitsland moet wonen om gebruik te kunnen maken van onze service. (onze cursivering)"

"Trouwens, het is maar dat je het weet: als onze artsen je een recept geven, kun je dit helaas niet in het buitenland laten uitvoeren. Alleen apotheken in Duitsland kunnen dit doen. Dus als je naar het buitenland reist, vergeet dan niet om voldoende medicijnen mee te nemen zodat je niet zonder komt te zitten.”

Hamvraag: hebben de net geciteerde en uiterst tevreden Sophie Vermeulen en Eva Vandenberghe een facturatieadres in Duitsland? Het valt te betwijfelen. Voor zover ze al bestaan tout court. Vermoedelijk krijgt dit nog een staartje.

De site vindt u hier terug. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Marc DE MEULEMEESTER

    29 februari 2024

    Per Tank : ON LINE is het leven mooi , safe , kan nooit gehakt worden !
    Ik kijk uit tot ik Quicky luchtgitaar zie spelen in een Deep ( Throat ) Fake film : 1 ka$krak€r !