20 Nederlandse huisartsenpraktijken zien voordelen in AI

Zowel op vlak van snelheid als kwaliteit kan de inschakeling van artificiële intelligentie in de huisartsenpraktijk winst betekenen, zowel voor huisartsen, assistenten als patiënten. Daarover getuigen huisartsen uit het Nederlandse Roosendaal, net over de Belgische grens.

Het systeem schotelt patiënten die met vragen zitten over gezondheidsklachten, op de website van de huisarts een beeld voor van het menselijk lichaam. De patiënt duidt aan waar die pijn voelt. Vervolgens kan hij een lijstje afvinken van mogelijke klachten. In een volgend stadium adviseert AI de doktersassistent(e) en effent als het ware het terrein, want die moet dan beslissen of een doktersafspraak nodig is dan wel een telefonisch contact voor een medisch advies. Het systeem is alleen toegankelijk voor patiënten die bij de praktijk geregistreerd staan.

De aanvankelijke scepsis van de huisartsen, patiënten en assistenten is inmiddels voor een groot deel verdwenen en zelfs soms al omgezet in enthousiasme, blijkt uit een getuigenis in Het Laatste Nieuws.

Een patiënt: "Het fijne is dat je 24 uur per dag, zeven dagen per week een vraag kunt stellen. Gewoon in je eigen tijd, in je eigen woorden. Dat geeft mij rust. Aan de telefoon wil je misschien wel eens wat vergeten." De huisarts, Lonneke Reedijk: "Door dit systeem hebben assisten­tes de tijd gekregen voor kleine ingreepjes die ik als huisarts deed, zoals het verwijde­ren van een spiraal of het beoordelen van luchtwegen en oren."

Binnen de praktijk gebruikt inmiddels 60% van de patiënten het nieuwe systeem, onder wie heel veel ouderen: ,,Ze hebben meer tijd om hun klacht te omschrijven. Ervaren dat als prettig. En jongeren? Die helemaal. Regelmatig hebben ze bel-angst. Maar digitaal durven ze alles te vragen.”

Overigens ziet de huisarts nog meer voordelen voor huisartsen, zoals hulp bij het oplossen van het huisartsentekort. 

En wat met de kwaliteit? Volgens dr. Reedijk zou AI in 99% van de gevallen de juiste inschatting maken van welke zorg er op dat moment nodig is. ,,Mensen maken soms op basis van emotie een inschatting. Een computer heeft daar geen last van.”

Toch is nog niet iedere huisarts voor het systeem gewonnen. In het begin vergt het wat meer tijdsinvestering en dat is een drempel. Maar op termijn win je die geïnvesteerde tijd dus blijkbaar terug. Al lost AI zeker niet alle problemen op.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.