Artsen en apothekers blijven onmiskenbare vertrouwensfiguren voor Belgische consumenten, ondanks de toename van medische informatiebronnen op internet en sociale media. Dat blijkt uit een enquête die werd gepubliceerd door de Belgian Association of the Consumer Healthcare Industry (BACHI). Uit de enquête, die werd gehouden onder 1.000 consumenten tussen 18 en 65 jaar, blijkt dat 97% van de Belgen vertrouwen heeft in hun arts en evenveel in hun apotheker, wat de onvervangbare waarde van professioneel advies bevestigt.
Volgens het onderzoek geeft 80% van de consumenten de voorkeur aan de aankoop van vrij verkrijgbare gezondheidsproducten in een klassieke apotheek, ver voor e-apotheken (35%) en parafarmacieën (28%). “In een wereld waar alles met één muisklik te koop is, geven Belgen massaal de voorkeur aan menselijk contact voor hun gezondheidsbeslissingen. Dat is een pleidooi voor professionele expertise”, benadrukt BACHI.
Voorschriften en advies: een onmisbaar duo
De invloed van gezondheidswerkers op de keuze voor zelfmedicatie blijft doorslaggevend: tussen 40 en 50% van de beslissingen wordt genomen op basis van medische aanbevelingen. Commerciële boodschappen via sociale media, tijdschriften of de geschreven pers hebben slechts invloed op een minderheid van de consumenten (minder dan 20%).
Loyaliteit als garantie voor veiligheid
Uit het onderzoek blijkt ook een hoge mate van loyaliteit: 80% van de Belgen gaat altijd naar dezelfde arts, een percentage dat oploopt tot 93% bij 55-plussers. Bij 18- tot 24-jarigen is deze loyaliteit minder groot (64%). Deze stabiliteit maakt een persoonlijke opvolging mogelijk en vergemakkelijkt het opsporen van geneesmiddelinteracties of contra-indicaties.
De mens gaat voor op het algoritme
Ondanks de opkomst van digitale technologieën geeft meer dan 80% van de consumenten de voorkeur aan een consult bij hun arts boven ‘Dr. Google’. Ook geeft 85% de voorkeur aan aankopen in een fysieke apotheek boven online platforms. “Dit gedrag getuigt van een opmerkelijke maturiteit ten opzichte van de beperkingen van digitale technologieën”, aldus BACHI.
Tevredenheid over farmaceutisch advies
De kwaliteit van farmaceutisch advies wordt algemeen erkend: meer dan 90% van de consumenten zegt tevreden te zijn over de begeleiding die ze in de apotheek krijgen, of die nu op verzoek of spontaan wordt gegeven. De helft geeft zelfs aan zeer tevreden te zijn.
Digitaal als aanvulling
Hoewel 70% van de consumenten geen advies vraagt bij hun aankopen in de e-apotheek, zegt 95% van de 30% die wel advies vraagt tevreden te zijn. BACHI concludeert dat digitaal advies een effectieve aanvulling kan zijn op traditioneel advies, zonder dit te vervangen.
Professionals staan garant voor veilige zelfmedicatie
Deze resultaten bevestigen de centrale rol van artsen en apothekers bij het begeleiden van zelfmedicatie. Voor BACHI pleit het enorme vertrouwen in apothekers voor een versterking van hun prerogatieven, met name bij de begeleiding van de uitbreiding van het aanbod van vrij verkrijgbare geneesmiddelen.