Computerbugs: ergernis ten top

Sinds de artsensyndicaten de kwestie van de IT-bugs hebben aangekaart bij Frank Vandenbroucke, is er niets verbeterd, in tegenstelling tot de beweringen van de minister, die de situatie schijnt te bagatelliseren. De medische wereld is woedend en haar vertegenwoordigers geven de kwestie niet op. 

Het is een ware Sisyfusmythe: telkens als artsen klagen over het slecht functioneren van de IT-diensten, krijgen ze te horen dat het zo snel mogelijk beter zal gaan. Maar "zuster Anne ziet niets aankomen", integendeel. Het is alsof de onophoudelijke inspanningen van de artsen om verbeteringen te eisen op niets uitlopen. En heel vaak - maar al te vaak - gaat de dag van de eerstelijnszorgverleners gebukt onder tijdverlies en de onmogelijkheid om dossiers in te vullen, formulieren te openen of facturen op te stellen.

Geconfronteerd met deze inertie hebben de syndicaten herhaaldelijk ingegrepen. GBO/Kartel is zelfs zo ver gegaan om eerstelijns-zorgverleners te vragen om hun moeilijkheden te melden via het meldingsformulier eHealth bugs. Dit meldingsformulier moet hen in staat stellen om de omvang van het probleem in te schatten door het soort problemen op te sommen en de frequentie ervan te ramen. Zo kunnen ze meer druk uitoefenen op wie verantwoordelijk is voor de tools die de problemen veroorzaken (onder andere het eHealth-platform en MyCarenet), IT-tools die het leven van artsen eenvoudiger moeten maken. De resultaten lieten niet lang op zich wachten: de ene melding volgde op de andere, om nog maar te zwijgen van het aantal e-mails dat van artsen binnenkwam om de ondervonden problemen in meer detail te illustreren. 

Dagelijkse ergernis

Voor GBO/Kartel "is het in deze e-mails dat je echt de ergernis kunt voelen van artsen in het veld, die het gevoel hebben dat onze overheden niet de maat nemen van de problemen die dit falen van e-health tools veroorzaakt in hun dagelijkse praktijk. Om nog maar te zwijgen van de administratieve overbelasting die deze problemen dagelijks veroorzaken". Ondertussen zijn  alle belangrijke e-health tools getroffen: MyCareNet, Recipe, EBM Linker en elektronische facturatie. GBO/Kartel is vastbesloten om dit grote probleem opnieuw ter sprake te brengen tijdens de Medicomut: "Onze vertegenwoordigers zijn van plan om ervoor te zorgen dat er vanaf nu concrete initiatieven worden overwogen door de Medicomut om ervoor te zorgen dat de begunstigden van de premie niet de dupe worden van deze terugkerende problemen met e-health tools".

Geen back-up

Dr. Luc Herry (Bvas) is het hiermee eens: "We beginnen er letterlijk gek van te worden", zegt hij, "tot op het punt dat we zelfs vrezen dat een of andere collega echt de weg kwijt is". Bvas nam contact op met zowel het Riziv als Réseau Santé Wallon. Het lijkt erop dat het probleem bij bepaalde ziekenfondsen ligt. e-Health heeft namelijk twee back-upsystemen, MyCareNet niet.

Als MyCareNet geblokkeerd is, is e-Health dat dus ook. "Deze systemen worden voor miljoenen gefinancierd en kunnen de druk om 'volledig elektronisch' te gaan niet bijhouden", zegt Luc Herry. Hij haalt het voorbeeld aan van groepspraktijken waar de christelijke mutualiteiten geen rekening hebben gehouden met het feit dat een diabetespatiënt door verschillende artsen in dezelfde praktijk kan worden gevolgd. "Een van mijn patiënten heeft net zijn zorgplan verloren omdat ik hem niet vaak genoeg zag. Maar tussen zijn consulten bij mij door wordt hij door andere leden van het team gezien. Daar is geen rekening mee gehouden".

Of nog: "Een patiënt komt bij mij terug omdat mijn voorschrift niet toegankelijk is voor de apotheker, terwijl het in mijn software wel bij hem terecht had moeten komen". Deze alledaagse voorbeelden spreken boekdelen.

> e-Health: geduld huisartsen is op

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.