Proximus Doktr voldoet niet aan de kwaliteitscriteria van Bvas

Doktr lijkt in wezen bedoeld om de patiënt niet naar ZIJN arts te verwijzen, maar naar de artsen van Doktr. Op de website worden artsen gezocht "om het Doktr-team te versterken". De kritiek van Bvas is dan ook niet mals, zeker ook aan het adres van AADM dat sinds kort het Proximus-project begeleidt.

"Wij hebben begrepen dat AADM zich heeft laten verleiden door Proximus, dat al bijna een jaar tevergeefs op zoek is naar syndicale steun voor zijn Doktr-app. Bvas was in het begin erg enthousiast. Het idee was een videoconsultatie tussen de patiënt en ZIJN arts mogelijk te maken "end to end encrypted".  strikt vertrouwelijk dus.

"Tot het ons duidelijk werd dat de toepassing Proximus Doktr de patiënt niet de mogelijkheid biedt ZIJN arts te raadplegen ZONDER afspraak, maar wel om artsen te raadplegen ZONDER afspraak", aldus voorzitter Herry. "Op de pagina met uitleg over de werking van Doktr, wordt verwezen naar "onze artsen" en niet naar "uw arts". Doktr lijkt dus in wezen bedoeld om de patiënt niet naar ZIJN arts te verwijzen, maar naar de artsen van Doktr. Op de website worden artsen gezocht "om het Doktr-team te versterken".

Niet volledig geëncrypteerd

Bovendien voegt Proximus voor en na de "end-to-end encrypted" raadpleging twee tools toe, die niet end-to-end encrypted zijn, viste Bvas uit. "U hoeft alleen maar het privacybeleid van Doktr te lezen om dit zelf vast te stellen", adviseert dr. Herry.

Intake

Bvas analyseerde het proces zorgvuldig en beschrijft het als volgt. "Vooraleer een arts aan te wijzen die zich over hem of haar zal ontfermen, wordt de patiënt namelijk uitgenodigd voor de "intake", die wordt omschreven als "eerste digitale triage". De patiënt beantwoordt vragen van een chatbot over "soort ziektes, symptomen, bekende medicatie, bekende allergieën, bekende chronische ziektes, specifieke zwangerschapsstatus alsook beelden om eventuele symptomen te bewijzen."

Artificiële intelligentie en 'nazorg'

Dat komt dus neer op een zeer grondige anamnese en documenten. "Om een anamnese via een chatbot te begeleiden, moet aan twee voorwaarden zijn voldaan: de uitgewisselde gegevens worden op de server gedecodeerd en deze server beschikt over aanzienlijke middelen voor kunstmatige intelligentie. Indien Proximus niet over deze middelen beschikt, is het mogelijk dat het de begeleiding van deze anamnese toevertrouwt aan een bedrijf dat gespecialiseerd is in kunstmatige intelligentie."

De Doktr-consultatie eindigt dan met de "nazorg". Dat omvat een samenvatting van de raadpleging, eventueel een attest van arbeidsongeschiktheid, aanvragen voor gespecialiseerde onderzoeken en gespecialiseerde adviezen. Deze documenten worden gedecodeerd op de Proximus-servers vooraleer ze door de patiënt worden opgehaald. Ten slotte worden voorschriften naar het portaal "Mijngezondheid.be" gestuurd, waar ze ook eerst moeten worden gedecodeerd.

Gezakt voor kwaliteitscriteria

Een "oplossing" die de patiënt uitnodigt andere artsen dan de zijne te raadplegen na een gedetailleerde anamnese die door Proximus met gebruik van kunstmatige intelligentie op zijn servers is verwerkt, of in voorkomend geval, op de servers van een onderneming gespecialiseerd in kunstmatige intelligentie, en die bovendien alle tussen de patiënt en de arts uitgewisselde documenten opslaat na deze te hebben gedecodeerd, voldoet niet aan de kwaliteitscriteria die Bvas van een beveiligde tool voor videoconsultatie verwacht.

Een van deze criteria is dat de applicatie voor videoconsultatie kan aantonen dat zij werkelijk end-to-end geëncrypteerd is. Alleen applicaties die in Open Source zijn ontwikkeld, staan dit toe. Met deze applicaties kan niet alleen een end-to-end geëncrypteerde consultatie worden georganiseerd, maar kunnen ook documenten worden uitgewisseld zonder dat deze ooit op een intermediaire server worden gedecodeerd. Wat onze voorschriften betreft, die zijn al elektronisch. Certificaten en aanvragen voor specialistische onderzoeken en adviezen zullen in de nabije toekomst elektronisch worden.

Net daarom beëindigde Bvas haar samenwerking met Proximus.

Ziekenfondsen

"Het verbaast ons dat ziekenfondsen hun leden gratis consultaties aanbieden via Doktr. Is het niet tegenstrijdig om patiënten aan te moedigen een gmd bij een vaste huisarts te openen met als argument "zo kan de arts onder meer beter beoordelen welke onderzoeken nodig of overbodig zijn en of de behandelingen op elkaar zijn afgestemd" en hen tegelijkertijd gratis virtuele consultaties aan te bieden met artsen die hen niet kennen? Een retorische vraag uiteraard.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Johan Goris

    27 april 2022

    Zeer spijtig dat het e-gezondheidsplatform van de overheid zich beperkt tot enkele (betalende) happy few
    als het over informatieverstrekking / vergelijk / score gaat van gezondheidsapps ...
    Terwijl dit altijd ingeschreven was in de doelstellingen van dit publiek (betaald) platform.
    Waar kan de burger terecht voor praktische informatie over een breed scala ehealth apps, met hun voor- en nadelen?

  • Johan Goris

    27 april 2022

    Goed dat Bvas hier wel opgelet heeft!