Spraakassistentie voor hart-long reanimatie door leken? 

Als iemand zich verslikt en plotseling gereanimeerd moet worden, dan vraagt een tafelgenoot best niet Siri of een andere spraakassistent om hulp, maar belt hij het noodnummer. Dat is de conclusie van een nieuw Amerikaans onderzoek waarvan de resultaten gepubliceerd werden in de JAMA Network Open. 

In 46% van de gevallen van hartstilstand buiten het ziekenhuis wordt reanimatie door leken uitgevoerd. Reanimatie door leken leidt tot een 2- tot 4-voudige toename van de overlevingskansen. Spraakassistenten (SA) met kunstmatige intelligentie (AI) zijn vandaag overal aanwezig en kunnen een nieuwe methode zijn om mondelinge reanimatie-instructies te geven tijdens een noodgeval. Deze technologieën worden gebruikt door bijna de helft van de volwassenen in de VS en er wordt steeds vaker een beroep op gedaan in de gezondheidszorg. Hoewel omstanders reanimatie-instructies kunnen krijgen van hulpverleners, zijn dergelijke diensten niet overal beschikbaar en kan het gebruik ervan beperkt worden door taalbarrières, slechte geluidskwaliteit, het verbreken van de verbinding, angst om de wet te overtreden en (vermeende) kosten. Spraakassistenten kunnen daarom dienen als een bron van gemakkelijk toegankelijke reanimatie-instructies wanneer er geen hulpverleners zijn. 

“Woorden schieten tekort” 

Amerikaanse onderzoekers stelden in februari 2023 vier commerciële spraakassistenten (Amazon Alexa, Apple Siri, Google Assistant en Microsoft Cortana) en ChatGPT een reeks verschillende vragen over reanimatie. Volgens de onderzoekers presteerden de assistenten slecht en gaven ze in niet meer dan 59% van de gevallen een antwoord over reanimatie. In verschillende gevallen zeiden de assistenten gewoonweg dat ze het niet wisten. (Cortana van Microsoft antwoordde twee keer met "woorden schieten tekort" ) ChatGPT presteerde verrassend genoeg veel beter, maar kan zijn antwoorden niet uitspreken. De kwaliteit van de antwoorden werd beoordeeld door twee gediplomeerde spoedartsen.

Uit deze casestudie bleek dat bijna de helft van de vragen door SA werd beantwoord met informatie die niets te maken had met reanimatie, vaak met zeer ongepaste antwoorden. Deze bevindingen suggereren dat een leek die een VA wil gebruiken voor reanimatiebegeleiding vertraging kan oplopen of er niet in slaagt de juiste inhoud te vinden. Bijvoorbeeld, met slechts 28% van de SA antwoorden die suggereren om de hulpdiensten te bellen, kan het gebruik van een VA geassocieerd worden met vertragingen in het contact met medische zorg. 

“Deze bevindingen suggereren dat omstanders prioriteit moeten geven aan het bellen van hulpdiensten boven het gebruik van een SA, vooral omdat omstanders een patiënt met een hartstilstand mogelijk niet herkennen. Deze herkenning kan een uitdaging zijn, zelfs voor hulpverleners, en dit kan een ander probleem zijn dat kan worden aangepakt met machine learning.

Spraakassistenten moeten reanimatie beter ondersteunen door: 

(1) reanimatie-instructies in te bouwen in de basisfunctionaliteit, (2) gemeenschappelijke zinnen aan te wijzen om reanimatie-instructies te activeren en (3) één set op bewijs gebaseerde inhoudsitems vast te stellen voor alle apparaten, waaronder het prioriteren van het bellen van hulpdiensten bij vermoedelijke hartstilstand. 

De technologie-industrie zou kunnen samenwerken met de medische gemeenschap en beroepsverenigingen om SA-ondersteuning voor reanimatie-instructie te standaardiseren”, aldus de onderzoekers. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.