Maar 5 pct mobiele applicaties toegankelijk voor slechtzienden, ondanks Europese richtlijn

Slechts 5 procent van de mobiele applicaties in België is toegankelijk voor mensen met een beperking. Dat stelt Eqla aan de kaak, een Franstalige vereniging die werkt met en voor blinden en slechtzienden. Nochtans treedt vandaag/woensdag een Europese richtlijn in voege die stelt dat alle applicaties van openbare instellingen toegankelijk moeten zijn, ongeacht de handicap van de gebruiker.

Iedereen moet vanaf 23 juni de mobiele applicaties van gemeenten, openbare diensten, organisaties en overheidsbedrijven kunnen gebruiken, luidt het in de richtlijn. Toch verleent het merendeel van de applicaties geen toegang tot bepaalde diensten, zoals tekst-naar-spraak.

"Een postpakket volgen, een overschrijving doen, een afspraak maken bij de gemeente of een treinticket kopen. Al die zaken gebeuren via het internet, en steeds meer via mobiele applicaties. Maar uit statistieken blijkt vaak dat een deel van de bevolking geen toegang heeft tot die diensten", zegt Harielle Deuheuy van Eqla.

In tegenstelling tot andere lidstaten van de Europese Unie legt België geen sancties op aan openbare instellingen waarvan websites en applicaties niet toegankelijk zijn voor personen met een handicap. In Frankrijk bijvoorbeeld kan een gemeente van minder dan 5.000 inwoners een boete krijgen van 2.000 euro. Voor privébedrijven kan dat bedrag oplopen tot 25.000 euro.

Volgens Eqla kunnen openbare diensten nochtans een voorbeeldfunctie vervullen. Mensen met specifieke noden zijn niet zomaar voor een deel burger, maar volwaardige burgers, luidt het.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.