Techbedrijven lanceren app om verspreiding van coronavirus in te dijken

Drie Vlaamse techbedrijven hebben samen een applicatie ontwikkeld met als doel de verspreiding van het coronavirus "beter en sneller" in te dijken. De app "Flattening The Curve" is vanaf volgende week gratis te downloaden via de App Store en Google Play.

Volgens de bedrijven achter de app - Adunio, MyBingli en Gaga - zal ze gebruikers kunnen waarschuwen voor hotspots waar veel mensen besmet zijn of voor contacten met mensen die enkele dagen later COVID-19 blijken te hebben. De app spoort gebruikers ook aan om tijdig de dokter te bellen wanneer ze symptomen ontwikkelen.

Wie de app wil gebruiken, moet die downloaden op zijn smartphone en de toestemming geven om zijn of haar bewegingen te volgen. De app zal ook vragen om je gezondheidstoestand regelmatig te updaten via een vragenlijst. "Op die manier kan de evolutie en de verspreiding van het virus op een vlotte manier in kaart worden gebracht."

Alle data wordt anoniem verzameld, verzekert Vincent Nys, een van de mensen achter "Flattening The Curve". "Wij vragen geen gegevens buiten de leeftijd en de woonplaats. Bovendien krijgen we wat de locatie betreft enkel clusters te zien waar mensen samenkomen." De verzamelde gegevens zullen als open data gratis beschikbaar worden gesteld, onder meer aan onderzoekscentra en overheden.

De ontwikkelaars hebben momenteel een subsidieaanvraag lopen bij de EIC Accelerator van de Europese Commissie. "Die zou de financiering kunnen leveren voor een gratis uitrol in heel Europa. Binnen een maand verwachten we een beslissing", zegt Nys.

De makers zijn alvast heel ambitieus. "Als wij 30 tot 40 procent van de Belgen zouden kunnen bereiken, dan zouden wij heel blij zijn", zegt Nys. "In het communicatieplan dat we bij de EIC Accelerator hebben ingediend mikken we op in totaal 250 miljoen gebruikers in Europa."

Het team achter "Flattening The Curve" werd ook al benaderd door verschillende landen. Onder meer de ministeries van Volksgezondheid van Roemenië, Servië, Macedonië en Rusland, en ook enkele landen uit het Midden-Oosten toonden al interesse. "Door de verkoop van de app aan landen buiten de EU zouden we een deel van onze investering kunnen terugverdienen", zegt Nys.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.