Crevits investeert 12 miljoen euro in innovatieve technologie in gezondheidssector

De Vlaamse regering gaat twaalf miljoen euro investeren in innovatieve technologieën, die bedoeld zijn voor de brede gezondheidssector. Dat heeft minister voor Innovatie Hilde Crevits (CD&V) maandag tijdens een bezoek aan het Leuvens bedrijf Health House bekendgemaakt. Dat bedrijf informeert mensen en organisaties over verschillende technologieën en mogelijkheden binnen de gezondheidszorg.

"Ik denk dat we nog enorme sprongen voorwaarts kunnen maken als het gaat om innovatie in de zorg", zegt Crevits. "Vandaar dat we de komende jaren twaalf miljoen euro investeren. Zo willen we nog meer vernieuwing mogelijk maken." De investering komt uit het corona-relancefonds van de Vlaamse overheid.

Crevits vindt het belangrijk dat technologie nooit mensen gaat vervangen, maar hen juist versterkt. "Innovatieve technologie zoals artificiële intelligentie kan mensen helpen om hun energie te steken in datgene wat we zo nodig hebben als we ziek zijn, namelijk menselijke contacten en een goed gesprek. Het papierwerk kan worden overgenomen door computers, het menselijke blijft gedaan worden door mensen."

Een voorbeeld van zo'n innovatieve technologie heet de Billy Billy. Het is een klein robotje, een soort van pratende bloempot, die bij oudere mensen gebruikt kan worden om eenzame momenten te overbruggen. De Billy Billy geeft zelf aan wanneer hij bijvoorbeeld in de zon wil gezet worden of wanneer hij water wil, maar spreekt ook over medicatieschema's of bezoek dat gaat langskomen.

Een ander voorbeeld is Bingley, een digitaal platform waarbij patiënten een gedetailleerde vragenlijst invullen over hun symptomen, zodat ze optimaal voorbereid naar de huisarts kunnen gaan. De arts krijgt de antwoorden op voorhand binnen. "Het voordeel daarvan is dat er veel tijd kan gaan naar het echte gesprek tussen arts en patiënt", zegt Isabelle François, directeur van Health House.

Health House heeft in maart 2018 zijn deuren geopend, en sindsdien al ruim 10.500 bezoekers over de vloer gekregen. Het merendeel van die mensen zijn medische professionals, maar het bedrijf wil ook een breder publiek aantrekken. "Wij willen zoveel mogelijk mensen informeren, om zo het draagvlak voor deze technologieën te vergroten", vertelt François. "We proberen heel duidelijk aan te geven wat de voordelen ervan zijn. Met artificiële intelligentie kan je bijvoorbeeld enorm veel gepersonaliseerde behandelingen ontwikkelen, wat erg grote pluspunten heeft. Natuurlijk blijft cybersecurity een erg belangrijke zaak. Daarom is het onze taak om aan te tonen dat de data die gebruikt worden, ook op een veilige manier gebruikt worden."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.