Virtuele realiteit om het gedrag van mensen met dementie beter te begrijpen

Nederlandse artsen in opleiding tot specialist geriatrie van in het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) leren met behulp van virtuele realiteit om gedrag van personen met dementie te analyseren.

De artsen in opleiding gaan met behulp van virtuele realiteit aan de slag met een rollenspel waarin ouderen met dementie verschillende gedragingen vertonen. De achterliggende gedachte hiervan is dat ze in de toekomst beter kunnen inspelen op gedrag dat voortkomt uit dementie.

De applicatie is gemaakt door het Centre for Innovation van de Universiteit Leiden in samenwerking met de afdeling Specialisme Ouderengeneeskunde van het LUMC.

Inleven met virtuele realiteit
“Voor toekomstige artsen is het belangrijk te weten hoe een problematische situatie ontstaat en zich verder uiteenzet. Daarvoor is kennis nodig over de fysieke-, psychologische-, sociale- en omgevingsfactoren waarin ouderen zich bevinden. Voor deze input zijn geriaters vaak afhankelijk van de informatie en interpretaties van verpleegkundigen en mantelzorgers. Omdat de artsen deze informatie niet uit eerste hand vernemen, is het belangrijk dat ze zich goed kunnen inleven in veelvoorkomende situaties”, aldus het LUMC. “Om goed op moeilijke situaties te kunnen anticiperen is virtuele realiteit een goed hulpmiddel. Omdat de applicatie gecontroleerde situaties weergeeft, is het een mooie brug tussen de theorie en praktijk.”

Virtual reality helpt artsen beter in te spelen op onbegrepen gedrag bij mensen met dementie.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.