112 met artificiële intelligentie?

Corti is een digitale assistent -met artificiële intelligentie- die ingeschakeld kan worden op hulpcentrales die noodoproepen beantwoorden. De ‘assistent’ wordt nu al getest in Kopenhagen.

Bij een oproep luistert Corti mee en door middel van spraakherkenning analyseert de ‘assistent’ woorden, toonhoogten en achtergrondgeluiden zoals bijvoorbeeld de ademhaling van de patiënt. Al die informatie wordt gecombineerd en vergeleken met duizenden eerdere oproepen die geanalyseerd en gecatalogeerd werden. Op basis van al die variabelen kan de software personen opsporen die de alarmcentrale contacteren voor een hartaanval, ook al zijn die personen niet de patiënten. In overleg met de dispatcher worden dan de nodige richtlijnen gegeven.

De software helpt het personeel in noodcentrales om de juiste vragen te stellen bij een oproep en geeft hen suggesties over de volgende stappen in de hulpverleningsprocedure. Soms stelt Corti zelfs een mogelijke diagnose.

Volgens FastCompany blijkt uit het gebruik van Corti in Kopenhagen dat centralisten in 73% van de gevallen een hartaanval correct identificeren. En in een kleine studie kon de AI van Corti een correcte diagnose stellen in 95% van de gevallen. Bemoedigende resultaten die wel nog moeten bevestigd worden in studies bij een groter aantal patiënten.

Maak kennis met Corti in deze video.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.