Jongeren haalden tijdens de lockdown mentale steun uit app 

Een app waarin jongeren dagelijks invullen hoe ze zich voelen en ‘challenges’ aangaan, heeft hen geholpen in de lockdowns tijdens de pandemie. Bij de helft van de gebruikers steeg na gebruik hun emotioneel welbevinden. Dat blijkt uit onderzoek van het Erasmus MC.
Hun studie is het eerste bewijs dat de zogeheten Grow it! app jongeren heeft geholpen tijdens de coronacrisis, schrijven de onderzoekers in het wetenschappelijk tijdschrift European Child & Adolescent Psychiatry. In de app vullen jongeren meerdere keren per dag in hoe ze zich voelen en wat ze aan het doen zijn. Ook doen ze challenges, gebaseerd op cognitieve gedragstherapie. Dat zijn opdrachten zoals: vraag aan iemand wat diegene leuk aan je vindt, geef iemand een compliment of bak vandaag een taart.
Het gebruik van de app had een positief effect op het mentale welbevinden van de jongeren. Van de 1282 deelnemers in de eerste lockdown en de 1871 deelnemers in de tweede lockdown rapporteerde ongeveer de helft een verbetering van hun gemoedstoestand. Op groepsniveau ging het om een stijging van een punt op een schaal van 0 tot 10. Met name jongeren met een hoog risico op mentale problemen, door bijvoorbeeld een slechte sfeer thuis of depressieve gevoelens, hadden baat bij de Grow It! app.
Vanwege de grote impact van de crisis op de mentale gezondheid van de jeugd, besloten de wetenschappers de app open te zetten voor alle jongeren. Een vergelijking met jongeren die de app niet gebruikten was daardoor uitgesloten. Wel corrigeerden de onderzoekers voor een eventueel effect van versoepeling van de coronamaatregelen.
De resultaten laten zien dat online hulp een uitkomst kan zijn in crisistijd, stelt onderzoeker Evelien Dietvorst van de afdeling Kinder- en jeugdpsychiatrie/psychologie van het Erasmus MC.

“Het voordeel van online hulp, zoals een app, is dat het schaalbaar is en kan worden aangeboden om emotionele problemen te voorkomen. Dat geldt niet voor een hulpverlener.”
Een app kan behandeling bij een hulpverlener niet vervangen, benadrukt Dietvorst, maar het kan wel een aanvulling zijn. “Al is het maar om de wachttijd te overbruggen. Je kunt alvast het dagboek invullen en de resultaten bespreken tijdens je eerste afspraak.”

  • Dietvorst, E., Legerstee, J.S., Vreeker, A. et al. The Grow It! app—longitudinal changes in adolescent well-being during the COVID-19 pandemic: a proof-of-concept study. Eur Child Adolesc Psychiatry (2022). https://doi.org/10.1007/s00787-022-01982-z

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.