Het Amerikaanse platform OpenEvidence, twee jaar geleden opgericht door Daniel Nadler en Zachary Ziegler, maakt een razendsnelle groei door in de medische sector. Sinds de oprichting heeft het meer dan 300 miljoen dollar aan financiering opgehaald, waarvan 210 miljoen in juli jongstleden bij fondsen als Google Ventures, Kleiner Perkins en Sequoia Capital, meldt Le Figaro.
OpenEvidence wordt gepresenteerd als het “eerste medische informatieplatform ter wereld” en functioneert als een zoekmachine met geïntegreerde artificiële intelligentie. Het bevat tientallen miljoenen gevalideerde wetenschappelijke publicaties en heeft licentieovereenkomsten met toonaangevende medische tijdschriften zoals The New England Journal of Medicine, Jama Network en de Mayo Clinic.
De tool wil de medische praktijk vergemakkelijken door gegevens uit recente studies samen te vatten en snel antwoorden te geven over ziekten, behandelingen of symptomen. Het platform biedt ook advies van medische experts, een functie die nuttig wordt geacht voor artsen die in afgelegen gebieden werken.
Volgens de oprichters is de ambitie duidelijk: van OpenEvidence het “ChatGPT voor artsen” maken. De oplossing heeft al meer dan 8,6 miljoen maandelijkse zoekopdrachten en wordt in meer dan 10.000 Amerikaanse ziekenhuizen gebruikt. Bijna 40% van de artsen in de Verenigde Staten zou het hebben gebruikt, met ongeveer 65.000 nieuwe registraties per maand.
Eind augustus lanceerde de start-up ook OpenEvidence Visits voor geverifieerde Amerikaanse gezondheidswerkers, een nieuwe functie die bedoeld is om de arts in realtime te begeleiden tijdens het consult. Deze tool fungeert als een digitale klinische assistent en integreert de nieuwste wetenschappelijke gegevens en aanbevelingen rechtstreeks in de documentatiestroom. Het kan de consultnotities verrijken, elementen voor het zorgplan voorstellen en de arts in staat stellen om vervolgens contextuele vragen te stellen op basis van het patiëntendossier.
De toegang is gratis voor artsen. Het economische model is gebaseerd op reclame, voornamelijk afkomstig van farmaceutische laboratoria.