Ontmoet Molly: de virtuele thuisverpleegkundige

In het Hart & Vaat Centrum van het UMC+ in Maastricht loopt sinds eind vorig jaar met dertig patiënten een proefproject met Molly, een virtuele verpleegkundige. Molly is een van de chatbots van de Amerikaanse firma Sensely , een bedrijf dat kuntmatige intelligente systemen en chatbots voor de zorg maakt en onlangs nog acht miljoen dollar investeerde. Het UMC beschikt over de bij Sensely ontbrekende content voor de app dankzij hun ervaringen met hun online platform Mijnhartfalencoach, waarvoor het ziekenhuis op zijn beurt weer de juiste app en interface miste. Vandaar de samenwerking tussen het UMC , Sensely en Sananet, de leverancier van zelfmanagementplatforms met wie het ziekenhuis samenwerkte voor Mijnhartfalencoach.

“Werken met zorg-avatars maakt online coaching nog effectiever, waardoor patiënten met hartfalen en andere chronische aandoeningen vitaler kunnen leven”, zegt Jan Ramaekers, CEO van Sananet , op de site van het ziekenhuis. “Door de zorgavatar-technologie te verbinden met medisch gevalideerde eCoaches zetten we een cruciale stap naar volledig gepersonaliseerde eHealth.”

Molly is een virtuele verpleegkundige die door middel van een app aan patiënten vraagt hoe het met hen gaat, de bloeddruk- en gewichtsmetingen opvolgt en uitslagen en advies geeft. De app werkt op een smartphone of tablet en staat in contact met een Bluetooth-bloeddrukmeter en -weegschaal waarmee de patiënten zelf de metingen uitvoeren.

De ervaringen van de patiënten die de app gebruiken, zullen worden vergeleken met die van patiënten zonder telebegeleiding en patiënten die met de telebegeleiding zijn gestopt. Het project loopt nog enkele weken.

Uit de eerste resultaten blijkt dat de meeste patiënten er goed mee overweg kunnen, alleen blijken sommigen af te haken als de Bluetooth niet feilloos werkt. Molly kan op dit ogenblik alleen standaardadviezen geven die niet zijn toegspitst op elk individu en ze kan alleen praten. De patiënt moet het antwoord invoeren, waardoor een echte interactie voorlopig nog achterwege blijft. Het is de bedoeling om Molly zo te ontwikkelen dat ze patiënten bijvoorbeeld kan adviseren meer of minder medicatie te nemen op basis van de ingegeven metingen of dat ze patiënten eraan kan herinneren naar de apotheker te gaan om hun medicatie aan te vullen. Het UMC wil de app op termijn ook koppelen aan het EPD.

> Lees ook : Chatbots rukken op in gezondheidszorg

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.