Het Arizona-akkoord wil het gebruik van AI uitbreiden tot buiten de medische sector, met maatregelen op het gebied van veiligheid, de strijd tegen desinformatie en defensie. De uitdaging zal zijn om een evenwicht te vinden tussen technologische innovatie en respect voor fundamentele vrijheden.
Naast de medische sector zijn er een aantal maatregelen die voorzien in een groter gebruik van AI op andere gebieden.
Criminaliteit en veiligheid
Analyse van grote gerechtelijke databanken om criminele trends op te sporen; gebruik van gezichtsherkenning door de politie; versterking van inlichtingendiensten met AI voor cyberbeveiliging en het onderscheppen van communicatie. De kwestie van de inachtneming van burgerlijke vrijheden werpt zich op. Vooral het gebruik van gezichtsherkenning is controversieel en vereist streng toezicht.
Desinformatie bestrijden
Invoering van AI-systemen om valse informatie op sociale netwerken op te sporen en te rapporteren. Hoewel het doel is om de verspreiding van misleidende inhoud te beperken, moeten de definitie van “valse informatie” en de criteria voor geautomatiseerde detectie worden verduidelijkt om misbruik te voorkomen.
Defensie en cyberveiligheid
Inzet van AI in militaire cybercommando- en digitale defensieoperaties. De integratie van AI in militaire strategieën maakt deel uit van een bredere internationale trend, maar roept vragen op over de automatisering van bepaalde strategische beslissingen. Het is niet verrassend dat defensie in dit opzicht ambitieus is.
Concurrentie en regelgevend kader
Dialoog met internationale partners om de AI-regelgeving te harmoniseren en eerlijke concurrentie te garanderen. Dit is essentieel om ervoor te zorgen dat Belgische bedrijven niet benadeeld worden door regels die te streng zijn in vergelijking met internationale normen.
Wat betreft andere toepassingen van AI, in het bijzonder op het vlak van veiligheid en de strijd tegen desinformatie, blijft de kwestie van de inachtneming van de fundamentele vrijheden centraal staan. Het aangekondigde regelgevingskader zal garanties moeten bieden om misbruik op het gebied van bewaking of controle van informatie te voorkomen. De ontwikkeling van deze maatregelen zal grotendeels afhangen van de praktische uitvoering ervan en van de balans die wordt gevonden tussen technologische innovatie en respect voor ethische en democratische principes.
Overzichtstabel: AI in het regeerakkoord 2025-2029
Argument | Detail |
Bescherming van auteursrecht in het licht van AI | De regering benadrukt de noodzaak om wettelijke kaders aan te passen om de bescherming van makers te waarborgen in het licht van generatieve AI en om het gebruik van werken geproduceerd door deze technologieën te reguleren. |
Budgetbeoordeling en AI | De uitgavenoverzichten zullen worden vergeleken met internationale strategische gegevens (OESO), waarbij gebruik wordt gemaakt van AI en nieuwe technologieën om de analyse en effectiviteit te optimaliseren. |
Regelgeving voor AI in de gezondheidszorg | De overheid zal de nationale regelgeving voor AI in de medische sector harmoniseren om ethisch en veilig gebruik te waarborgen, met inbegrip van gegevensbescherming en aansprakelijkheid. AI moet de zorg aanvullen, zonder menselijk contact te vervangen. De ontwikkeling van toepassingen in de gezondheidszorg zal worden aangemoedigd binnen een gereguleerd kader, met inbegrip van eenvoudigere toegang tot gegevens voor patiënten en toezicht op innovaties. |
Delen en beheren van gezondheidsgegevens | Het delen van gegevens zal worden ontwikkeld in overeenstemming met de GDPR en de European Health Data Space (EEDS) om te zorgen voor effectieve coördinatie tussen burgers, professionals en instellingen. De interfederale governance zal worden versterkt om een veilige en soepele toegang tot gezondheidsgegevens en het hergebruik ervan voor onderzoeks- en volksgezondheidsdoeleinden te garanderen. |
AI voor gerechtelijke gegevensanalyse | AI zal worden gebruikt om de verwerking en analyse van gerechtelijke databanken te automatiseren om criminele trends op te sporen en de strijd tegen de georganiseerde misdaad op te voeren. |
AI bij de politie: gezichtsherkenning en transcriptie | Rechtshandhavingsinstanties zullen geavanceerde AI-tools gebruiken voor gezichtsherkenning en automatische transcriptie van geluidsopnamen, waardoor strafrechtelijke onderzoeken eenvoudiger worden. |
AI voor cyberbeveiliging en inlichtingen | AI zal de inlichtingendiensten versterken door cyberaanvallen op te sporen en gevoelige communicatie te monitoren, waardoor een fijnmazigere analyse van opkomende bedreigingen mogelijk wordt. |
AI en de strijd tegen desinformatie | AI-systemen zullen worden ingezet om valse informatie die op sociale netwerken wordt verspreid op te sporen en te rapporteren om zo de manipulatie van de publieke opinie te beperken. |
AI in het militaire cybercommando | Het leger zal AI integreren in zijn strategieën voor cyberbeveiliging en digitale verdediging, door bepaalde interventies te automatiseren en te anticiperen op cyberaanvallen. |
Concurrentie en regulering van AI | Dialoog met internationale partners wordt aangemoedigd om de Europese regelgeving te harmoniseren met wereldwijde normen, waarbij eerlijke concurrentie en consumentenbescherming worden gegarandeerd. |