Uitstekend (F.Ponsaert)

We weten sinds kort dat eGezondheid 3.0 de logische opvolger wordt van het huidige actieplan eGezondheid. Dat dit continuïteit moet geven aan de huidige projecten is goed nieuws, maar dat er operational excellence wordt aan toegevoegd is uitstekend.

Wat wordt bedoeld met operational excellence? De program manager eGezondheid presenteerde een vrij volledig lijstje. Een lijstje dat mooi de huidige frustratie samenvat. Het betreft support, training, pro-actieve maintenance, beschikbaarheid, performance, kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Laat ons die eens één voor één onder de loep nemen.

Support.

Door de grote verscheidenheid aan diensten, maar tevens ook van aanbieders van de diensten, is het niet altijd duidelijk waar je als gebruiker moet zijn met je vragen, opmerkingen, klachten. Dat de zorgverstrekker het merendeel van de eGezondheidsdiensten aangeboden krijgt en gebruikt via het EPD of EMD, betekent daarom niet dat de pakketleverancier het aangewezen contact is voor alle aspecten van eGezondheid. De ondersteuning van de verschillende eGezondheidsdiensten via een centrale helpdesk en het voorzien van de nodige financiële middelen hiervoor is een noodzaak die iedere zorgverstrekker, iedere leverancier van pakketten en iedere leverancier van eGezondheidsdiensten als noodzakelijk acht. Als we kijken naar het huidige actieplan eGezondheid, dan is de coördinatie van de helpdesken nu reeds voorzien onder actiepunt 12. Er is nog veel werk aan de winkel.

Training.

Ook opleiding valt in het huidige actieplan onder actiepunt 12. Ook dit is vandaag een zorgenkindje. Opleiding is de basis van een goed begrip van eGezondheid en het is de basis van een juist gebruik van eGezondheid. We moeten een onderscheid maken tussen de reguliere opleiding en de bijscholing. In beide moet enorm geïnvesteerd worden.

Moet in de basisopleiding eGezondheid een apart vak zijn of moet het deel uitmaken van de verschillende bestaande vakken? Het is geen “of”, maar het is een “en” verhaal. Zowel het algemene beeld als het specifieke gebruik moeten onderwezen worden.

Voor de introductie van eGezondheid bij de reeds actieve zorgverstrekkers wordt sinds 2015 jaarlijks meer dan 2 miljoen euro uitgetrokken, maar dat is duidelijk onvoldoende. Er wordt vandaag geen aandacht besteed aan de impact op de werkprocessen van de zorgverstrekkers. Het is te hopen dat in het actieplan 3.0 onder training ook ruim aandacht wordt besteed aan het zeer noodzakelijke “management of change”.

pro-actieve maintenance

Welke maintenance men ook wil ondersteunen, er zal structurele ruimte voorzien moeten worden. Het releaseplan, dat eindelijk zal moeten opgemaakt worden, zal dit moeten voorzien. Een releaseplan is meer dan een opsomming van nieuwe functionaliteiten en een datum. Een releaseplan moet bij alle actoren gecheckt worden op haalbaarheid. Een releaseplan dat aan alle actoren de nodige tijd geeft is de basis van 2 andere elementen die in het lijstje operational excellence staan, namelijk kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid.

Beschikbaarheid en performance

Het volstaat om de fora op internet te volgen om zeer goed te beseffen dat er vandaag een enorm probleem is met zowel de beschikbaarheid als met de antwoordtijden van eGezondheid. Op zijn minst, dit is de perceptie van de gebruiker. Doordat er 10 jaar geleden beslist is dat we voor een zeer decentrale architectuur opteerden, zijn er behoorlijk wat platformen die met elkaar moeten communiceren. Dit vertraagt onvermijdelijk. Er zijn uiteraard een aantal voordelen van deze architectuur, maar de nadelen ondervinden we dagelijks.

Wat de beschikbaarheid van deze platformen betreft, deze moet voor diensten als bijvoorbeeld verzekerbaarheid, recipe, raadpleging Sumehr en eAttest op het zelfde niveau zijn als wat de banken ons bieden voor het pinnen. Minstens 99,99% beschikbaarheid. Maar in feite is dit wenselijk voor alle diensten.

Ook de toegang voor patiënten tot hun dossier zal een zeer hoge beschikbaarheid moeten hebben.

Budget

Het investeren in operationele excellence is dus een zeer belangrijke stap. Het zal een belangrijke investering vergen. Om het te realiseren zal een belangrijke structurele verhoging van het budget eGezondheid nodig zijn. Iets voor de volgende minister, of lukt het nog voor 2019?

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.

Laatste reacties

  • Leo GEUDENS

    17 april 2018

    Best al een "uitstekende" opsomming van een aantal werkpunten, die er voor kunnen zorgen dat het ganse ehealthverhaal beter geaccepteerd en geïntegreerd geraakt in de dagelijkse workflow van de zorgverleners.
    Toch ontbreekt er nog een heel belangrijk werkpunt: een aangepaste financiering voor de zorgverleners.
    Niet alleen omdat doorgedreven digitalisering van hen een belangrijke investering vraagt in hard- en software, maar ook een tijdsinvestering om vertrouwd te geraken met alle nieuwe elektronische diensten. Dit kan natuurlijk gedeeltelijk worden opgevangen door de praktijkpremie, maar een van de doelstellingen van de informatisering is toch ook om de zorg anders, efficiënter te gaan organiseren: delen van gegevens bevordert multidisciplinaire samenwerking, subsidiariteit van zorgverlening en patiëntbetrokkenheid. Het bestaande systeem van prestatiegebonden financiering remt echter deze geïntegreerde zorg af en zorgt voor conservatieve reflexen bij de meeste betrokkenen. Innovatie, digitalisering en nieuwe betalingsmodellen moeten hand in hand gaan om algemeen ingang te kunnen vinden.