Belgische start-up ontwikkelt intelligente sportkleding

De Belgische start-up Skinetix ontwikkelt intelligente sportkleding voor datagestuurde training en revalidatie, aldus de Vrije Universiteit Brussel (VUB), die de spin-off heeft opgericht in samenwerking met het Leuvense centrum voor nanotechnologie Imec. Het doel is om sporters in staat te stellen hun prestaties te optimaliseren of sneller te herstellen van een blessure.

Het Skinetix-dataplatform verzamelt gegevens van sensoren die in sportbroeken worden geplaatst en die bewegingen en spieractiviteit in detail registreren. Deze gegevens worden vervolgens geïntegreerd in een gepersonaliseerd biomechanisch AI-model. Dit levert informatie op over bewegingskwaliteit, spierconditie en vermoeidheid, waardoor trainings- en revalidatieprogramma's kunnen worden aangepast.

Naast de fysieke pijn gaan blessures ook gepaard met financiële tegenslagen, zoals Skinetix aangeeft. Voor de vijf belangrijkste competities van de UEFA, de Europese voetbalunie, bedragen de blessuregerelateerde kosten meer dan 700 miljoen euro per seizoen. Bijna de helft van deze kosten wordt gegenereerd door blessures aan de hamstrings, een set van drie spieren aan de achterkant van het bovenbeen. Dit type blessure wordt meestal veroorzaakt door een scheur in een van deze drie spieren, wat leidt tot een onbalans en overbelasting van de andere spieren.

Het platform helpt het medische team door de hamstringspieren nauwkeurig en individueel te controleren. In het geval van een blessure zal het tijdens de training aangeven welke spier onder welke spanning staat en het zal ook informatie geven over de spierbalans en vermoeidheidsniveaus.

Voor de ontwikkeling van zijn product werkt de spin-off nauw samen met de Belgische atletiekfederatie en verschillende grote Belgische voetbalclubs, met wie het momenteel een prototype van de broek test.

Skinetix wil zijn product in 2026 op de markt brengen, in eerste instantie gericht op internationale voetbalcompetities. Daarna willen de ontwerpers uitbreiden naar American football, atletiek, basketbal en honkbal, om een potentiële markt van 1,5 miljard euro en meer dan 250.000 professionele sporters te bereiken.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.