Robots zullen banen doen verdwijnen, zo klinkt het vaak. Maar dat beeld klopt niet, zo zeggen onderzoekers van Tilburg University.
“In de zorg zullen zorgbanen verdwijnen door de inzet van robots en domotica. Maar het levert ook werk op in ontwerp, programmering, installatie en onderhoud van technologie”, zegt Charissa Freese van Tilburg University. “Niet alleen hoogopgeleid werk, bepaald handwerk is en blijft voorlopig heel lastig voor robots. Denk maar aan schoonmaakwerk of haren knippen, maar ook aan een goudsmid of meubelmaker. Vooral repeterend werk zal door robots of computers worden overgenomen. Daardoor worden menselijke vaardigheden zoals creativiteit en interpersoonlijk contact juist belangrijker. Ook omdat als het om arbeid gaat vertrouwen heel belangrijk is. Wie durft zich te laten scheren door een robot? Wie stapt er zorgeloos in een zelfrijdende taxi? In de nieuwe banen draait het vaak juist om mensenwerk: creativiteit, menselijk contact, coaching, vakmanschap.”
Anticiperen is belangrijk, zo zeggen onderzoekers van Tilburg University. “Bedrijven kunnen trendwatchers volgen, innovatiemanagers aanstellen en vooruit denken. En wanneer een bedrijf overweegt te robotiseren, moet er tijdig een fundamentele discussie worden gevoerd. Wat betekent de stap voor de banen en medewerkers binnen het bedrijf? Wat laat je robots doen, wat de mensen? En hoe kunnen die twee zo goed mogelijk samenwerken? Helaas gaat de discussie nu vaak alleen om de kosten en baten, en wordt robotisering benaderd als een pure investeringsbeslissing zonder na te denken over de gevolgen voor werknemers.”