Philips wordt hoe langer hoe meer een ‘healthcare’ bedrijf

Philips profileert zich vandaag als een ‘healthcare’ bedrijf en legt het accent op connected health en oplossingen op basis van de noden van patiënten, zorgverstrekkers en zorginstellingen. Om dat te kunnen doen doet het bedrijf een beroep op spitstechnologie.

Philips bestaat inmiddels 125 jaar en profileert zich vandaag als een  ‘healthcare’ bedrijf. De groep is actief in drie sectoren: de persoonlijke gezondheid, de diagnostiek en de behandeling, de connected care en de medische informatica. Het bedrijf telt 70.000 werknemers en was in 2018 goed voor een zakencijfer van meer dan 18,12 miljard euro (+ 2%).

Vier trends
“Wij willen een antwoord bieden op de noden van de consument in elke gezondheidsfase”, zegt Frank Dendas, Country Manager & Commercial Director Health Systems bij Philips Belgium & Luxembourg. Philips werkt in vijf ‘blokken’, aan de persoonlijke gezondheid en de professionele B2B. Het bedrijf maakt werk van een gezonder leven (met onder meer een intelligente weegschaal en een connected tandenborstel), risicopreventie  (het beheer van de eigen gezondheid), een snellere en meer betrouwbare diagnose (met gepersonaliseerde zorg) en van een betere genezing en follow-up van chronische patiënten thuis (follow-up op afstand). “Onze prioriteiten zijn preventie en kostenbeheer enerzijds en digitalisering voor een transformatie van de gezondheid en de zorg anderzijds”, aldus Frank Dendas.

Globaal ziet Philips vier grote trends die voor grote veranderingen in de gezondheidszorg zullen zorgen: een patiënt die steeds meer betrokken is bij de eigen gezondheid, de veroudering van de bevolking, een tekort aan professionele zorgverstrekkers en de toename van de incidentie van chronische ziekten door de levensstijl. De technologische innovatie in de zorg moet vertaald worden in betere resultaten, zowel op het vlak van de kwaliteit als op financieel vlak, meer doeltreffendheid en meer tevredenheid van patiënten én artsen.

Innovatief aanbod
Om tegemoet te komen aan de noden op het terrein, stelt Philips onder meer het Virtual Care Center voor in het kader van de connected health care. Het is een geïntegreerd virtueel zorgcentrum voor de zorg op intensive care met monitoring en follow-up in het ziekenhuis én na ontslag thuis door de patiënt zelf.

De IntelliSpace Console biedt zorgverstrekkers en patiënten een uniek dashboard op cloud-basis voor klinische analyse om zorgresultaten op de IC-afdeling te verbeteren en de IntelliVue Guardian is een patiëntbewakingssysteem, al dan niet op afstand.  

Een onderzoek uitgevoerd door Philips toont aan dat het gebruik van de IntelliVue Guardian gepaard gaat met een daling van 20% van de mortaliteit in het ziekenhuis en een daling van de mortaliteit van 66% op intensive care. De VitalHealth Provide biedt dan weer een geïntegreerd platform voor de evaluatie van de PROM (patient reported outcome measures).

Een andere nieuwigheid is de Azurion met FlexArm-systeem die artsen in staat stelt om bij complexe ingrepen snel en eenvoudig de kritische anatomie te kunnen visualiseren en veranderingen gedurende de ingreep te kunnen identificeren. De Azurion bevat een reeks innovaties die het voor de clinicus makkelijker maakt om de gehele patiënt in zowel 2 als 3D te visualiseren. Wanneer de clinicus het systeem verplaatst, blijft de beeldbundel automatisch uitgelijnd met de patiënt, waardoor de patiënt consistenter kan worden gevisualiseerd en de chirurg zich kan blijven focussen op de behandeling.

> Philips maakt werk van innovatie in Belgische ziekenhuizen

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.