Licht op groen voor digitalisering socialezekerheidsdiensten

Tussen 2021 en 2024 kende de Belgische overheid via jaarlijkse koninklijke besluiten structurele middelen toe aan de RSZ voor de digitalisering van socialezekerheidsdiensten. Pas nu verschenen deze KB’s in één ruk in Het Staatsblad.

Alles past in het zogenaamde Nationaal Plan voor Herstel en Veerkracht (NPHV), dat werd goedgekeurd door de ministerraad op 30 april 2021. Dat leidde tot een reeks koninklijke besluiten tussen 2021 en 2024 om toelagen toe te kennen aan de Rijksdienst voor Sociale Zekerheid (RSZ) ter ondersteuning van digitaliseringsprojecten. Deze projecten zijn gericht op een betere interactie tussen de sociale zekerheid, burgers, ondernemingen en zelfstandigen.

  • Een eerste KB van 27 december 2021 kende een toelage toe van 2.650.000 euro (excl. btw) voor het project “Digitaal platform voor de interactie tussen de sociale zekerheid, de burgers en de onderneming”, in het jargon ‘submaatregel 1’ genoemd. Daarnaast is 2.700.000 euro  (excl. btw) vrijgemaakt voor het project “Digitaal beheer van de rekeningen voor elke onderneming”, in het jargon ‘submaatregel 2’.
  • Een tweede KB van 30 juli 2022 kende voor het jaar 2022 een toelage toe van 5.451.641 euro (excl. btw) voor de voortzetting van het digitaal platform (opnieuw submaatregel 1).
  • Het jaar nadien, op 20 september 2023, kwam een derde KB tot stand. Dat leidde tot een toelage van 5.657.921 euro (excl. btw) plus 248.488 euro (btw) voor submaatregel 1. Tegelijk werd 5.097.747 euro (excl. btw) plus 110.414 euro (btw) opzijgezet voor het digitaal beheer van de rekeningen voor elke onderneming, of submaatregel 2.
  • Op 24 september 2024 tot slot was weer een KB klaargestoomd voor het jaar 2024, dit keer met respectievelijk 7.470.793 euro (excl. btw) plus 499.956 euro (btw) voor submaatregel 1, en 5.604.554 (excl. btw) plus 269.687 euro (btw) voor submaatregel 2.

Twee centrale pijlers

Nu deze KB’s in Het Staatsblad zijn verschenen, is de toekenning van structurele middelen aan de RSZ tussen 2021 en 2024 door de Belgische overheid voor de digitalisering van socialezekerheidsdiensten eindelijk ook officieel. De focus ligt dus op twee centrale pijlers: een digitaal platform voor interactie met gebruikers en digitaal beheer van ondernemingsrekeningen. Elk jaar worden duidelijke voorwaarden opgelegd inzake financiële verantwoording en samenwerking tussen de RSZ en de bevoegde minister. 

De totale investeringen illustreren een langetermijnstrategie om de efficiëntie en toegankelijkheid van de sociale zekerheid te versterken via digitalisering.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.