App helpt patiënten communiceren op consultaties

De digitale tool Prepdoc helpt oudere patiënten om te communiceren met artsen en andere zorgverstrekkers.

Het is een feit: goede communicatie is cruciaal voor goede zorg. En het is ook een feit dat er heel wat fout loopt met die communicatie. “Tijdens hun opleiding leren toekomstige artsen communiceren met patiënten omdat doeltreffende zorg niet kan zonder goede communicatie. Het doel van Prepdoc is om nu ook patiënten te trainen in de communicatie met zorgprofessionals”, zo zegt dr. Johan Jeuring van de Universiteit Utrecht, Nederlandse professor Softwaretechnologie voor leren en onderwijs.

Heel wat patiënten, en vooral oudere mensen, hebben moeite om bij een doktersafspraak goed uit te leggen wat er precies aan de hand is, met alle gevolgen van dien. Vaak wordt patiënten aangeraden om een dagboek bij te houden of een checklist, maar dat blijkt niet altijd te werken. Met de online applicatie Prepdoc kunnen oudere patiënten op hun computer of tablet oefenen met een virtueel personage zodat ze beter voorbereid bij de arts komen. In december wordt een eerste versie van de tool voorgesteld.

Prepdoc bouwt verder op het succes van de Virtuele Patiënt, een digitale tool waarmee zorgprofessionals hun patiëntvaardigheden kunnen trainen. Het project resulteerde onder meer in de start-up DialogueTrainer, die nu ook partner is in het Prepdoc-project. Naast projectleider Universiteit Utrecht werkt ook de University of Edinburgh mee.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.