Belgische patiënten sinds pandemie meer open voor digitale zorg

De meeste patiënten geven nog altijd een voorkeur aan klassieke consultaties, maar een op de tien (11%) van de volwassen patiënten in België vindt een face-to-face afspraak niet langer de beste manier om medisch advies te krijgen. Dat blijkt uit een onderzoek van Nuance*.

Het onderzoek bij 10.000 volwassenen wereldwijd toont aan dat  vóór de pandemie de meeste Belgische patiënten (71%) de voorkeur geven aan een klassieke consultatie.

Na de uitbraak van de pandemie werden noodzakelijkerwijs vaker digitale afspraken gemaakt. Toen de coronamaatregelen werden versoepeld en de reguliere zorg weer kon doorgaan, gaf nog 60% van de Belgische patiënten aan dat ze weer het liefst een fysieke afspraak zouden maken.

Verplaatsingen overbodig
In de huidige situatie verkiest in totaal 34% van de respondenten telefonische afspraken, video-afspraken of een mix van telefoon, video en fysieke afspraken. Het belangrijkste argument voor deze keuze is heel praktisch: ruim twee vijfde (41%) noemt het ‘zich niet hoeven te verplaatsen’, 34% vindt dat ze sneller geholpen worden en 30% zegt de druk op de zorgverlening te willen verlichten.

“Door de wereldwijde pandemie moest de zorgsector wel veranderen. Dit onderzoek laat zien dat er geen weg meer terug is”, zegt Frederik Brabant, Chief Medical Information Officer bij Nuance Communications. “Nieuwe manieren om medisch advies te krijgen zijn de norm geworden. Daardoor zijn ook de verwachtingen van patiënten over de zorgverlening onomkeerbaar veranderd.”

“Patiënten zijn niet alleen klaar voor slimmere diensten op basis van technologie, ze willen ook zelf die diensten kunnen kiezen als die de tijd voor een afspraak verkorten of als die ervoor zorgen dat de zorgverlener meer aandacht heeft voor de diagnose en behandeling” aldus Frederik Brabant.

Het online onderzoek werd door OnePoll gedaan tussen 21/04/2021 en 07/05/2021. In totaal werden 10.000 mensen ondervraagd in België, Nederland, Duitsland, Frankrijk, Verenigd Koninkrijk, Spanje, Italië, Zweden, Verenigde Staten, Australië en Mexico

OnePoll is onderzoeks- en marketingresearchbureau gespecialiseerd in online en mobiele peilingen en lid van ESOMAR (European Society for Opinion and Marketing Research)

*Nuance Communications, Inc. (NASDAQ: NUAN) is een technologiepionier en marktleider op het gebied van oplossingen voor Conversational AI en Ambient Intelligence.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.