Evy Gruyaert in campagne voor "digitale gezondheid"

Het Centrum voor Cybersecurity (CCB) schakelt Evy Gruyaert in voor een nieuwe campagne rond cyberveiligheid. De presentatrice is in spotjes te zien als "gezondheidscoach" die de Belgen aanspoort om regelmatig back-ups te maken en updates uit te voeren. De campagne past in de Europese Cybersecurity maand.

In een ludiek filmpje legt Gruyaert, onder meer bekend van Start to run, uit dat het belangrijk maar heel eenvoudig is om back-ups van gegevens te maken. Belangrijke contactgegevens of familiefoto's kunnen immers verloren gaan door een virus, verlies van het toestel of technische problemen. Op de campagewebsite staan tips over hoe back-ups gemaakt kunnen worden op verschillende toestellen.

Ook updates zijn belangrijk. "We herinneren ons allemaal de infectie met de ransomware Wannacry in mei vorig jaar", zegt CCB-directeur Miguel De Bruycker. "Op enkele dagen tijd raakten meer dan 300.000 systemen geïnfecteerd. Sommige bedrijven waren dermate verlamd dat ze wekenlang hun operaties hebben moeten bijsturen. Het ging nochtans over een kwetsbaarheid waarvoor een patch bestond. Iedereen die zijn systeem up-to-date had gehouden, was dus niet kwetsbaar."

Omdat onderzoek heeft uitgewezen dat België het qua "digitale gezondheid" lang niet zo goed doet als sommige van de ons omringende landen, lanceert Safeonweb een zelftest over updates, back-ups, virusscanners, phishing-aanvallen en wachtwoorden. Internetgebruikers kunnen hun "digitale gezondheid" meten op safeonweb.be en krijgen tips over hoe ze hun score kunnen verbeteren.

Het CCB trekt ook de baan op. Op tien plaatsen in Brussel, Vlaanderen en Wallonië zal een federal truck stoppen om de bevolking in te lichten. Er reizen experts mee die kunnen helpen met back-ups en updates. Er zijn 20.000 folders gedrukt waar ook een covertje bijzit om een laptopwebcam af te dekken. "We mogen niet naïef zijn. Veel virussen willen het toetsenbord overnemen, maar sommige zijn ook uit op de webcam", zegt Jan De Blauwe van de Cyber Security Coalition. "Heel veel maatregelen om de digitale gezondheid te verbeteren, zijn heel eenvoudig toe te passen."

Het wordt moeilijk om naast de campagne te kijken. Er hangt dan ook een aardig prijskaartje aan: ongeveer 900.000 euro, inclusief de kost van de advertenties in de media. "De overheid draagt daar het leeuwendeel van, maar er is ook een bijdrage uit de bedrijfswereld", zegt Andries Bomans, communicatieverwantwoordelijke van het CCB. "Zo'n campagne kost altijd veel, maar in dit geval winnen we door de preventie ook geld terug. Patches en back-ups maken dat er bijvoorbeeld geen losgeld betaald moet worden voor een systeem dat besmet is met ransomware."

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.