De introductie van artificiële intelligentie (AI) in het medisch onderwijs: het Belgische voorbeeld

Nu technologische vooruitgang ons leven blijft veranderen, profileert artificiële intelligentie (AI) zich als een krachtig hulpmiddel met revolutionaire mogelijkheden in de gezondheidszorg. Een andere mijlpaal is de integratie ervan in medische opleidingen, zoals UMons heeft gedaan. Hierdoor wordt de weg vrijgemaakt voor een generatie beter geïnformeerde, efficiënte en veerkrachtige zorgverleners. Het Belgische verhaal is net verschenen in het Journal of Interactive Learning Research. 

Om die reden boog een team van onderzoekers onder leiding van Giovanni Briganti, houder van de leerstoel AI en Digitale Geneeskunde aan de Universiteit van Mons, zich over de kwestie. Ze schreven er ook een artikel over, "Intégrer l'Intelligence Artificielle dans l'Éducation Médicale: Leçons Tirées d'une Initiative Belge", dat in het Journal of Interactive Learning Research verscheen. De eerste auteur van het artikel is Ilaria PIZZOLLA, lerares van opleiding en onderzoeker in het Briganti-team. Het artikel belicht de positieve en revolutionaire impact van artificiële intelligentie (AI) op de gezondheidszorg. Daarnaast wordt de innovatieve inspanning van de Universiteit van Mons (UMONS) in de kijker geplaatst om een volledige cursus over AI te ontwikkelen en te implementeren voor studenten geneeskunde tijdens het academische jaar 2022-2023. Dit initiatief werd mogelijk dankzij RMN, de grootste medische mediagroep van België. Zij zorgden ervoor dat er een leerstoel kon worden opgericht voor het verkennen en bevorderen van kennis over AI en digitale gezondheid aan de Universiteit van Mons.

Het artikel onderzoekt dus eerst de huidige stand van zaken met betrekking tot de integratie van artificiële intelligentie in medische curricula. Vervolgens wordt de dynamische aard van de medische industrie belicht, die voortdurend in beweging is dankzij technologische vooruitgang. Artificiële intelligentie neemt hierbij een prominente plaats in.

Cursussen over AI stelden toekomstige artsen in staat een grondig begrip te verwerven over AI-technologieën die in de medische praktijk worden gebruikt. Ze waren dus beter voorbereid om de diagnoses en aanbevelingen van de AI-systemen te evalueren, rekening houdend met hun eigen medische expertise. Dankzij de introductie van AI in de geneeskunde konden studenten de praktische toepassingen van deze opkomende technologie verkennen. Ze kregen de kans om te leren hoe AI het diagnostische proces kan versnellen, het beheer van elektronische medische dossiers kan optimaliseren en de planning van behandelingen kan vergemakkelijken. Door AI te integreren in hun opleiding konden studenten geneeskunde essentiële vaardigheden verwerven voor een effectievere en efficiëntere medische praktijk.

Het artikel benadrukt eveneens hoe belangrijk het is om de onderlinge banden te bevorderen tussen studenten geneeskunde en andere relevante vakgebieden, zoals informatica, datawetenschap en techniek. Deze interdisciplinaire samenwerking opent nieuwe perspectieven en stimuleert innovatie op het gebied van gezondheid. Toekomstige artsen zullen kunnen samenwerken met AI-experts om innovatieve oplossingen te ontwikkelen voor complexe medische problemen.

Ondanks de vele voordelen van AI in de geneeskunde, wijst het artikel ook op een aantal uitdagingen die moeten worden aangepakt. Enkele voorbeelden zijn bescherming van de vertrouwelijke gegevens van de patiënt, transparantie van de gebruikte algoritmen en naleving van strikte ethische normen. Studenten geneeskunde moeten zich bewust zijn van deze ethische en regelgevende aspecten bij het integreren van AI in hun toekomstige medische praktijk.

De integratie van AI in de geneeskunde is in het medisch onderwijs een cruciaal gegeven. Door vertrouwd te raken met deze revolutionaire technologie zijn toekomstige artsen beter voorbereid op de uitdagingen van een voortdurend veranderend medisch vakgebied. Met de juiste opleiding in AI kunnen we ervoor zorgen dat zorgverleners uitstekende kwaliteit kunnen leveren, kunnen innoveren in medisch onderzoek en de volksgezondheid in haar geheel kunnen verbeteren.

> Lees het volledige artikel in de Journal of Interactive Learning Research. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.