Amazon aast op de farmaceutische markt

Amazon is zeer geïnteresseerd in de farmaceutische markt. Zodra de wetgeving van een land het toelaat, doet het bedrijf er alles aan om er een plaats te veroveren. Amazon biedt ook nu al geneesmiddelen aan op zijn site, maar uitsluitend via virtuele partnerapotheken die zorgen voor de verpakking en de levering.

De webgigant lijkt echter vastbesloten om een versnelling hoger te schakelen. In de Verenigde Staten biedt Amazon al medische hulpmiddelen en OTC-producten aan, maar nu wil het ook de markt van de geneesmiddelen op voorschrift veroveren. De verleiding is dan ook groot in een land waar jaarlijks meer dan 4 miljard voorschriften worden verstrekt – goed voor een omzet van ongeveer 300 miljard dollar.

De operatie is nog lang niet rond, want zelfs aan de andere kant van de oceaan is de sector streng gereglementeerd. Toch heeft Amazon al enkele proefprojecten gestart. In Japan test de multinational samen met twee lokale farmaceutische ketens de onlineverkoop en snelle levering van geneesmiddelen die enkel kunnen worden aangekocht bij een apotheker na consultatie.

De patiënt vult zijn symptomen en medische antecedenten in via een onlineformulier en na validatie door een apotheker krijgt hij de voorgeschreven producten dezelfde dag nog rechtstreeks thuis bezorgd.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.