AZ Maria Middelares motiveert patiënten om duurzaam naar ziekenhuis te komen

Patiënten met een afspraak in AZ Maria Middelares Gent ontvangen voortaan het mobiliteitsmenu MediMobi in hun mailbox, samen met de “klassieke” herinnering een paar dagen voordien. Het menu brengt voor elke patiënt de verschillende vervoersmogelijkheden van en naar het ziekenhuis in kaart.

“We willen het zo eenvoudig mogelijk maken voor patiënten om tot bij ons te geraken en hen aanmoedigen om waar mogelijk alternatieve vervoerswijzen te overwegen”, aldus het ziekenhuis.

Elke dag komen ongeveer 1.500 patiënten naar AZ Maria Middelares in Gent. Heel wat van hen nemen daarvoor de auto. De een omdat het niet anders kan, de ander uit gewoonte.

Om mensen stil te laten staan bij andere opties dan de eigen wagen, neemt het ziekenhuis MediMobi in gebruik, een oplossing van het Gentse bedrijf CuraeVia. Elke patiënt die een afspraak heeft op de hoofdcampus, krijgt voortaan een ‘mobiliteitsmenu’ met de verschillende vervoersopties voor hem of haar, inclusief de geschatte reistijd en kostprijs. De duurzame mogelijkheden (zoals openbaar vervoer, fiets…) staan helemaal bovenaan. Het traject met het openbaar vervoer wordt in detail uitgelegd en in beeld gebracht. Ook de fietsroute op de campus van het ziekenhuis kan de patiënt bekijken in een korte, duidelijke video.

Eigen gedrag telt

“Steeds meer mensen beseffen dat ze zelf ook iets kunnen en moeten doen in het hele klimaatgebeuren, bijvoorbeeld door hun keuzes op het vlak van mobiliteit. Met onze oplossing laten we zien dat je ook als patiënt impact kan hebben”, vertelt Xavier Keters van CuraeVia. “Patiënten massaal de omslag laten maken naar duurzame mobiliteit zal tijd kosten, maar we zijn ervan overtuigd dat ons mobiliteitsmenu daarbij zal helpen.”

4 op de 10 Belgen verwachten dat ze zich met de hulp van slimme mobiliteitsapps duurzamer gaan verplaatsen. Dat blijkt uit een recente enquête van de FOD Mobiliteit. “Met MediMobi willen we uitgroeien tot dé mobiliteitsapp voor de zorgsector”, toont Keters zich ambitieus.

“We werken met de nieuwste internationale standaard voor gegevensuitwisseling in de zorg, Fast Healthcare Interoperability Resources of kortweg FHIR. Daardoor kan elke zorginstelling ons mobiliteitsmenu integreren met haar afsprakensysteem, in België én in het buitenland”, legt hij uit. “De integratie met het afsprakensysteem helpt bovendien om patiënten praktisch te ontzorgen: in de bevestigingsmail van hun afspraak en in de herinneringsmail een paar dagen voor de afspraak vinden ze een mobiliteitsmenu op maat, zodat ze niet langer zelf moeten uitzoeken hoe ze de verplaatsing het best maken.”

Duurzame voortrekker

AZ Maria Middelares wil een voortrekker zijn op het vlak van duurzame mobiliteit, in het belang van patiënten, medewerkers en de omgeving.  “We zijn dan ook trots dat net AZ Maria Middelares als innovatieve organisatie onze oplossing als eerste in gebruik neemt”, besluit Keters.

 

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.