Mogelijkheden om het patiëntendossier te verbeteren

In de toekomst zal het elektronisch patiëntendossier een ware revolutie ondergaan. Elke patiënt zal het kunnen consulteren via zijn pc door gebruik te maken van zijn elektronische identiteitskaart. Het Christelijk Ziekenfonds (CM) formuleert enkele aanbevelingen om de efficiëntie van het systeem te garanderen.

 

Volgens de verzekeraar werden er in 2013 bij de ombudsdiensten van de algemene ziekenhuizen maar liefst 2.240 klanten ingediend die verband houden met de mogelijkheid voor de patiënt om zijn dossier te bekijken. Dat zijn er driehonderd meer dan in 2012. Ter gelegenheid van de Dag van de rechten van de patiënt (18 april) betreurt de CM dat het patiëntendossier nog steeds onvoldoende bekend is. “In de praktijk gebeurt het vaak dat de patiëntenrechten niet gerespecteerd worden. Sommige zorgverstrekkers weigeren een kopie van het patiëntendossier over te maken, het dossier is onvolledig, de tijdspanne tussen de vraag voor een raadpleging en de effectieve raadpleging is te lang of het patiëntendossier wordt niet overgedragen aan een nieuwe zorgverstrekker”, zegt Jean Hermesse, secretaris-generaal van de CM.

Nochtans vindt het ziekenfonds dat een nauwkeurig bijgehouden patiëntendossier van het allergrootste belang is. “Door de uitwisseling van medische gegevens, hebben de zorgverstrekkers een volledig zicht op de gezondheidstoestand van de patiënt. Bij een spoedgeval is de correcte informatie meteen beschikbaar en wordt herhaling van nutteloze onderzoeken vermeden. De uitwisseling van gegevens helpt de zorgverstrekker bij het snel vaststellen van een correcte diagnose.

Recent lanceerden het Réseau santé wallon (Waals Gezondheidsnetwerk) en Abrumet een campagne om de patiënt te overtuigen van de voordelen van het patiëntendossier en om hen uit te nodigen een dossier te openen door hun toestemming te geven voor het elektronisch delen van hun medische gegevens. Ook de CM organiseerde enkele activiteiten in het kader van de sensibilisatiecampagne.

 

Vijf aanbevelingen

De CM formuleerde aanbevelingen om van het elektronisch patiëntendossier een succes te maken:

1. De rechten van de patiënt waarborgen. Bij de uitbouw van het elektronisch patiëntendossier moeten de patiëntenrechten worden gegarandeerd. Het is zelfs aan te raden dat de zorgverstrekker die het dossier opstelt de patiënt informeert over zijn rechten.

2. Een basisstructuur definiëren. Om tot het efficiënt delen van gegevens tussen zorgverstrekkers te komen, moet er een standaardstructuur van het dossier gedefinieerd worden. Er moet eveneens een minimale inhoud bepaald worden. Om de duidelijkheid van het dossier te garanderen, wordt de aanwezigheid van een goede samenvatting aanbevolen.

3. De toegang vergemakkelijken. Als eigenaar van zijn gezondheid, moet de patiënt makkelijk toegang hebben tot zijn dossier. Uiteraard moet de veiligheid van zijn gegevens gegarandeerd worden.

4. De patiënt voldoende informeren. De patiënten moeten correct geïnformeerd worden over de elementen in hun dossier om elke mogelijke verwarring te vermijden.

5. Zorg voor opleiding. Zowel de zorgverstrekkers als de patiënten moeten weten hoe het patiëntendossier te gebruiken.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.