Bij Imeldaziekenhuis personaliseren slimme algoritmes diabeteszorg nog meer

Het Diabetesteam Imeldaziekenhuis Bonheiden kan dankzij het Innovatiefonds patiënten met diabetes type 1 nog beter opvolgen met de nieuwe populatiemanagementtool ‘CloudCare’.  Met slimme algoritmes kan men de zorg zo nog meer personaliseren. Minder geloop naar het ziekenhuis wanneer het niet nodig is en een virtuele diabeteseducator die over je schouder meekijkt: en win-wins voor patiënt én zorgverlener.

Alle data van diabetessensoren, bloedglucosemeters of insulinepompen, onafhankelijk van welke fabrikant dan ook, in combinatie met klinische contextdata van de patiënt, dat is wat CloudCare samenbrengt in zijn populatiemanagementsysteem. Daarnaast gebruikt de tool slimme algoritmes om een eerste datatriage te doen bij de diabetespatiënten van het Imeldaziekenhuis. Zo kan het Diabetesteam mensen met diabetes type 1 nog efficiënter en persoonlijker opvolgen. En dat allemaal dankzij de financiële steun van het Innovatiefonds dat door het ziekenhuis zelf in het leven werd geroepen. 

CloudCare is ontwikkeld door het Nederlandse Diabeter, gedistribueerd door Medtronic, en voldoet aan alle EU-regels en kwaliteitsstandaarden. En dat is nodig want je bent tenslotte bezig met patiëntengegevens. Voordelen voor zowel patiënt als zorgverlener 

Informatie gepresenteerd via kleurcodes

“Tot op heden heeft elk type sensor en insulinepomp een eigen dataplatform en gebeurt er eerder een beperkte analyse van de data. CloudCare is een overkoepelend platform dat alle informatie verzamelt, onafhankelijk van welk type of merk dat de patiënt gebruikt, en vervolgens al die informatie gaat triëren door gebruik te maken van slimme algoritmes. Deze triagegegevens worden dan dagelijks naar ons team teruggekoppeld. Zo kunnen wij snel zien wie van onze patiënten wij beter kunnen opvolgen en wie het prima doet,” vertelt Els Heyde, hoofdverpleegkundige Diabetesteam. Ook de patiënten kunnen dagelijks via een app op de smartphone, de ‘gluco heatmap’ genoemd, alle informatie mee volgen. Deze informatie wordt via kleurcodes (groen, oranje, rood) gepresenteerd aan de patiënt én aan de zorgverleners. 

Zo nodig extra consultatie

“Het voordeel is enerzijds dat patiënten ons niet meer hoeven te bellen als er bijvoorbeeld iets mis is met hun suikerwaarden. Want we krijgen nu notificaties via het systeem van CloudCare en wanneer er echt een probleem is, bellen wij de patiënt op met advies of er wordt er zo nodig een extra consultatie vastgelegd,” zegt dr. Bart Vets, endocrinoloog en medisch diensthoofd Diabetesteam. “Anderzijds moeten we niet meer wachten op de volgende raadpleging om het insulineschema aan te passen. We kunnen als zorgverleners dus meer proactief te werk gaan,” vult Els Heyde aan. 

Ook in het kader van ‘Patiënt Empowerment’ wordt het project positief onthaald. De patiënt kan nu zijn eigen gezondheid beter monitoren en is zich nog meer bewust van zijn glucosewaarden. Mogelijks hoeft de patiënt ook iets minder vaak langs te gaan bij de zorgverlener.

“Natuurlijk blijven jaarlijkse of halfjaarlijkse controles wel nodig afhankelijk van de toestand van de patiënt. Maar de mensen met type 1 diabetes worden nu nog actiever betrokken bij het eigen zorgproces,” legt dokter Vets uit. “Doordat onze tijd nu efficiënter wordt ingedeeld, heeft ons team nu ook meer tijd voor die patiënten die onze zorg echt nodig hebben en die anders misschien te lang onder de radar blijven.” 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.