Bingli, de Belgische 'medische chatbot', zet verdere stappen in groeiproces

Het Belgische Bingli, een chatbot die via algoritmes belangrijke vragen stelt aan patiënten nog voor een bezoek aan de dokter of het ziekenhuis, zet verdere stappen in zijn groeiproces. Het bedrijf ontving zowat 5,4 miljoen euro aan investeringen, onder meer van farmabedrijf UCB, klinkt het.

"Bingli is het slimste medische interview op de planeet en helpt artsen betere consultaties te houden en patiënten betere resultaten te behalen", aldus het bedrijf. De chatbot, gebaseerd op kunstmatige intelligentie, stelt de patiënt nog voor een eerste doktersbezoek 70 à 100 procent van de medische vragen die een dokter zou stellen. Daardoor zou de eigenlijke consultatietijd zowat 30 procent beperkter worden en krijgt de dokter meteen een diagnose voorgesteld. 

Het systeem heeft zowel voordelen voor de patiënt als voor de arts, onderstreept het bedrijf. "Bingli zorgt voor meer kwalitatieve anamnestische informatie omdat patiënten thuis, in hun eigen taal, vragen kunnen beantwoorden zonder tijdsdruk. Maar ook artsen kunnen de juiste zorg op het juiste moment toedienen, dankzij de diagnostische algoritmen, die triage, rode vlaggen, prioriteiten en hulp bij besluitvorming ondersteunen."

Om de groei van het slimme medische interview te versnellen, heeft Bingli voor 5,4 miljoen euro aan investeringen ontvangen van Capricorn Partners, White Fund en UCB, een internationaal biofarmabedrijf. "We hebben de kracht en waarde van Bingli gezien bij de vroege identificatie en diagnose van patiënten in bijvoorbeeld zeldzame ziekten en reumatologie. Wij dragen graag bij aan de verdere groei van het product en het bedrijf, om patiënten te helpen om op een efficiëntere manier betere resultaten en ervaringen in hun zorgtraject te bereiken", aldus Erik Janssen van UCB. 

Tot nu wordt Bingli gebruikt door zowat 1.500 huisartsen en 13 ziekenhuizen. In totaal hebben al 750.000 patiënten kennisgemaakt met de chatbot. "De bedoeling van de investering is om het systeem uiteraard uit te breiden. We zijn dan ook heel vereerd dat deze ervaren investeerders ons willen vergezellen in dit avontuur", aldus mede-oprichter Tom van de Putte. Bedoeling is niet alleen om nationaal te groeien, maar ook internationaal. Daarbij wordt in eerste instantie vooral gekeken naar Nederland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten.

> Pfizer en Bingli breiden partnership uit voor pneumokokkenvaccinatie

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.