Hoe gebruiken ouderen digitale gezondheidstools?

Een recent artikel van een Fins team van de Universiteit van Lapland in de Journal of Medical Internet Research geeft een update over hoe ouderen digitale gezondheidstechnologieën leren gebruiken en gebruiken.

De gezondheidspolitiek legt de nadruk op ‘desïnstitutionalisering’ en veroudering als respons op demografische veranderingen. Digitale gezondheidstechnologieën zijn een manier om dat doel te bereiken. Maar er is nood aan een beter begrip van de behoeften van ouderen aan digitale gezondheidsdiensten en meer onderzoek. 

Ella Airola, onderzoeker aan de Universiteit van Lapland, voerde een systematisch literatuuronderzoek uit over het leren en gebruiken van digitale gezondheidstechnologieën door ouderen.

De meest voorkomende obstakels die door oudere volwassenen worden gemeld bij het leren gebruiken van digitale gezondheidshulpmiddelen, waren gezondheidsgerelateerde problemen zoals cognitieve stoornissen of slechthorendheid. De belangrijkste katalysator voor technologie was de ondersteuning van bij het leren kennen en het gebruik van digitale gezondheidstools. De ondersteuning omvatte vooral hulp bij digitale vaardigheden van ouderen, via hun sociale netwerk.

Digitale gezondheidstechnologie is nodig voor landelijke en afgelegen gebieden om de toegang tot gezondheidszorg te vergemakkelijken en de logistieke barrières te verminderen, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten.

De auteur concludeert dat ondersteunende oplossingen moeten worden geïmplementeerd door de overheid die ook moet aandringen op gebruiksvriendelijke oplossingen op maat van de oudere bevolking.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.