Nieuwe app voor de follow-up van brandwondenlittekens

Een nieuwe Belgische app voor een betere behandeling van littekens van brandwonden wordt vandaag dinsdag voorgesteld op de vakbeurs Health&Care in Gent . De app kreeg hulp van Andaman7 en Awell en de steun van NumeriKare.

Op de beHealth Hackathon, een organisatie van PartenaMut en Lifetech.brussels, die plaats had in december en gesteund werd door NumeriKare hadden de teams van Andaman7 en Awell  de kans om samen te werken aan een van de projecten die weerhouden werden door de jury. Zo kon er werk gemaakt worden van het project Scar Pathway dat de behandeling van littekens van brandwonden wil verbeteren, een project dat binnenkort realiteit zal worden.

Dagelijks lopen er in België gemiddeld 11 patiënten ernstige brandwonden op.  En de littekens daarvan evolueren nog gedurende twee jaar. De opvolging van het litteken, het luisteren naar de patiënt en de communicatie tussen de patiënt en het verzorgende personeel zijn bepalend om de negatieve gevolgen zo beperkt mogelijk te houden.  Deze opvolging gebeurt tot op heden op basis van een papieren vragenlijst, maar vanaf nu, door de combinatie van de medische ervaring van de universiteit van Antwerpen/Oscare en de technieken van Awell en Andaman7 zal een digitale oplossing de continuïteit van de zorg verbeteren.

Awell en Andaman7 zijn complementair.  Awell bied een weboplossing die het werk van de zorgteams in de schoot van het ziekenhuis vergemakkelijkt en een goede opvolging van het zorgtraject rondom de patiënt garandeert terwijl Andaman7 de technische mogelijkheid biedt deze dialoog met de patiënt uit te bereiden in en buiten het ziekenhuis.

Op deze manier kan er onmiddellijk bij de aanvang van een standaardprotocol, een gepersonaliseerde versie naar de app van de patiënt worden gestuurd.  En omgekeerd kan de patiënt een feedback verzenden naar het zorgteam van het ziekenhuis.

Philippe Lemmens, COO van Andaman7, legt uit « Door het bundelen van de krachten van Awell en Andaman7, verbeteren wij de kwaliteit van de zorg en de opvolging van de patiënt zonder een extra lading werk te bezorgen aan de medische wereld.  Deze continuïteit in de zorg werkt volledig geautomatiseerd en laat toe snel in te grijpen in geval van nood. »

«Als er gepraat wordt over oplossingen voor de zorgsector is iedereen ervan overtuigd dat informatie-uitwisseling het ultieme doel is.  Maar dat is niet genoeg. Er wordt te veel geïnvesteerd in het proberen oplossen van dat probleem. Het is niet omdat men de volledige historiek van een patiënt deelt dat men ook begrijpt welke de volgende stap voor die patiënt zal zijn, of wat er reeds gedaan werd, enz.  Awell wil dat oplossen door op te treden als een gps voor de verschillende zorgteams. Het gaat niet alleen om het delen van gegeven, maar ook om het proces langsheen het lange traject van de patiënt te sturen en te ondersteunen. », legt Thomas Vande Casteele medeoprichter en CEO van Awell uit.

Het project Scar Pathway wordt voorgesteld op 24, 25 en 26 april op de stand van Awell en Andaman7 op het salon Health & Care dat gehouden wordt in Flanders Expo in Gent.

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Indien (als patiënt) geïnteresseerd bent in gevalideerde medische informatie, kan u terecht op onze gezondheidswebsite www.vivagezond.be.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.