Digitaal platform zoekt uit hoe werknemers zich echt voelen

Hoe betrokken voel je je bij de bedrijfsstrategie? Heb je voldoende afwisseling in je werk? Kan je jezelf zijn in je team? Heb je voldoende inspraak en kan je jezelf ontwikkelen? Durf je zeggen wat je nodig hebt? Heb je goed geslapen? Heb je voldoende fysieke activiteit gehad? Deze en nog veel andere vragen beantwoorden de medewerkers van BDO op regelmatige basis via hun individuele account op het platform van de Gentse startup Wenite . De samenwerking kadert in een ruimer HR-beleid waarbij BDO op individueel niveau het werkgeluk van zijn medewerkers wil verhogen.

Welzijn op het menu 

Op basis van zelflerende algoritmes gaat het laagdrempelige platform van Wenite vervolgens extra vragen voorleggen en proactief oplossingen voorstellen aan de gebruiker. Dat kan gaan van het aanbieden van specifieke blogs of video’s tot een gratis follow-up bij een externe psycholoog. Iemand die bijvoorbeeld kampt met slaaptekort krijgt tips aangereikt voor een betere nachtrust. De medewerkers krijgen zowel de welzijnsinformatie als de oplossingen in hun persoonlijk dashboard waardoor hun zelfinzicht vergroot. Dit gebeurt zonder tussenkomst van BDO. Medewerkers kunnen vervolgens op basis van een menukaart zelf hun eigen traject uitstippelen. Een traject - op basis van data - dat concreet en meetbaar is, zowel voor de werkgever als voor de medewerker. 

“Je kan het vergelijken met een persoonlijke en digitale wellbeing-hub in je broekzak. Het beantwoorden van de vragen duurt maximum 1 minuut. Dat hebben we bewust gekozen om de motivatie zo hoog mogelijk te houden. Omdat we wel enkele keren per maand polsen, krijgen we een veel beter zicht op het welzijn van onze mensen dan wanneer je slechts één keer per jaar een onderzoek zou afnemen. Tegelijk verwerven onze medewerkers een beter zelfinzicht”, aldus Elke Verstraeten, Employee Experience & Change Manager bij BDO België. 

Scoren op de marktplaats 

Het bedrijf monitorde eerder al het stressniveau van zijn werknemers; Een 50-tal medewerkers zal de komende zes maanden dag en nacht een FitBit om de pols dragen. Een app van BioRICS, een spin-off van de KU Leuven, brengt op basis van die data met algoritmes hun mentale energieverbruik in kaart. Het testproject kadert in het HR-beleid van BDO dat medewerkers individueel ondersteunt om zich, zowel op het werk als privé, goed in hun vel te voelen.

Tegelijk werkt het platform met incentives om de medewerking van de gebruikers te stimuleren. Hoe vaker ze deelnemen, hoe meer punten ze verzamelen. Die punten kunnen ze op de marktplaats van het platform omruilen voor echte producten of diensten, bijvoorbeeld kortingen op Moonbird (toestel voor ademhalingsoefeningen), bij JustBite (leverancier van gezonde snacks voor op het werk) of bij Mealhero (leverancier van gezonde maaltijdboxen). 

Het platform is volledig conform alle GDPR-wetgeving. Alle data worden strikt vertrouwelijk verwerkt en behandeld. Zo krijgen de gebruikers elk individueel inzicht in hun eigen persoonlijke gegevens, maar BDO krijgt enkel toegang tot de geaggregeerde groepsinzichten en kan enkel tot op teamniveau trends detecteren. Maar ook dat is al een hele stap voorwaarts. Zo is het zeker niet uitgesloten dat BDO, met de hulp van Wenite platform, op termijn evoluties in de toekomst kan voorspellen op basis van de geanonimiseerde data. 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.