MyBEnefits, app die sociale voordelen voor kwetsbaarsten toegankelijker maakt

Naar schatting 2 miljoen burgers hebben recht op sociale voordelen. Maar het sociaal beleid geraakt nog te weinig tot bij deze meest kwetsbaren in onze samenleving. Daar willen Ministers De Block en De Backer verandering in brengen met de app MyBEnefits en via de automatische toekenning van sociale voordelen.

De doelpopulatie n in een financieel moeilijke situatie betaalt bijvoorbeeld minder voor gas, water en elektriciteit. Gepensioneerden kunnen goedkoper reizen met het openbaar vervoer. Mensen met een beperking  kunnen rekenen op kortingen als ze naar een pretpark of museum gaan.

Drempels verlagen

Een attest aanvragen om te bewijzen dat je recht heb op zo’n sociaal tarief, verloopt vandaag enorm moeizaam. Bij duizenden organisaties moet een burger met sociaal statuut vandaag eerst een aanvraag doen om een korting of voordeel te krijgen. Vaak moeten ze een attest voorleggen, uitgereikt door de FOD Sociale Zekerheid, de Federale Pensioendienst, het agentschap Vlaamse Sociale Bescherming, de mutualiteit of het OCMW.

Deze administratieve rompslomp zorgt voor een te hoge drempel, waardoor te veel kwetsbare groepen niet genieten van deze sociale voordelen. Daar brengen Minister van Sociale zaken Maggie De Block en Minister van Digitale Agenda en Administratieve Vereenvoudiging Philippe De Backer verandering in. Met de app MyBEnefits kunnen mensen vanaf nu hun attest digitaal tonen.

Drempels weghalen

Maggie De Block: “De applicatie MyBEnefits geeft kwetsbare burgers een nuttig instrument in handen. Het draagt bij tot het weghalen van drempels en een bredere toegang tot de aanvullende sociale rechten. Ik roep alle overheden en organisaties op om deze diensten te gebruiken waar mogelijk, in het belang van onze meest kwetsbare burgers.”

Philippe De Backer: “Dankzij de app MyBEnefits hebben mensen hun attest altijd op zak en kunnen ze altijd rekenen op hun sociaal voordeel. Dankzij de app kan je het attest digitaal tonen en moet je geen tijd verliezen om te gaan aanschuiven aan een overheidsloket. Minder paperassen dankzij digitalisering.”

Alternatief voor papieren attesten

Met de app MyBEnefits kunnen Belgische burgers voortaan zelf onmiddellijk online een attest aanvragen en voorleggen. De mobiele app, of de bijhorende online toepassing, toont in enkele klikken de actuele situatie met het specifieke sociaal statuut en de postcode van de woonplaats. Veilig inloggen gebeurt via de e-ID, ITSME of een eenmalige tijdelijke code.

Duizenden organisaties zoals lokale overheden, sportfaciliteiten, musea en cultuurcentra… kunnen op hun beurt de situatie van de burger onmiddellijk verifiëren. Dit gebeurt met een computer of smartphone, via een unieke QR-code of numerieke code. De kans op fraude, administratieve vergissingen en vertragingen is minimaal.

Digitaal is goed, automatisch is beter

De Belgische sociale zekerheid faciliteert sinds 2016 ook een volledig automatische toekenning van sommige sociale rechten in tientallen steden, gemeenten en OCMW’s, bij nutsbedrijven, openbaar vervoer, cultuuraanbod… Organisaties krijgen via de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid (KSZ), en via de FOD Economie voor nutsbedrijven, een elektronisch bericht dat de burger recht geeft op het voordeel.

De app is beschikbaar in de play store voor android: MyBEnefits en de URL voor alle toestellen vindt u hier.

 

U wil op dit artikel reageren ?

Toegang tot alle functionaliteiten is gereserveerd voor professionele zorgverleners.

Indien u een professionele zorgverlener bent, dient u zich aan te melden of u gratis te registreren om volledige toegang te krijgen tot deze inhoud.
Bent u journalist of wenst u ons te informeren, schrijf ons dan op redactie@rmnet.be.