Comon is een Gents collectief van wetenschappers, technologen en creatieve deskundigen dat op zoek gaat naar oplossingen om de gezondheidszorg verstaanbaarder te maken. Eerder deze maand organiseerde Comon een maakmarathon voor studenten.
Tijdens de Maakmarathon van Comon kwamen negen prototypes uit de bus als innovatieve oplossing om de zorg beter verstaanbaar te maken voor patiënten. In de volgende fase wil het collectief met deze eerste prototypes graag verder aan de slag.
Dolox: pijn meten zonder zorgen
Aangeven aan een arts hoeveel pijn je gisteren had, is niet altijd even gemakkelijk. Dolox vangt deze drempel op met een gebruiksvriendelijk toestel dat fysieke pijn meet op het moment dat de patiënt pijn ervaart. Ontdek Dolox.
Ringli: het slimste telefonische interview in de zorg
Ringli is een slimme en toegankelijke telefoonbot, getraind in het opbellen van patiënten ter voorbereiding van de consultatie. Ringli polst naar de moedertaal, de klachten van de patiënt en schakelt eventueel een tolk in. https://comon.gent/ringli
SLiD: de slimmer dan slimme pillendoos
SLiD wil de therapietrouw verhogen door gepersonaliseerde software toe te passen op de pillendoos en andere dragers. https://comon.gent/slid
Icomed: iconen zeggen meer dan woorden
Icomed neemt drempels weg zonder dat er een woord gezegd of geschreven wordt. De patiënt moet op een online afspraakformulier alleen enkele icoontjes aanklikken. https://comon.gent/nieuws/icomed
Medi Memo: consultatie in een memo
Medi Memo ondersteunt het geheugen van de zorgverlener en de patiënt. De app houdt per consultatie alle gegevens bij, linkt die aan andere betrouwbare informatie en vertaalt alles in verstaanbare taal voor de patiënt. https://comon.gent/medi-memo
Healthbook: herhaling consultatie op maat
Healthbook registreert via slimme technologie de consultatie bij de arts. Achteraf kan de patiënt dankzij deze tool de consultatie opnieuw oproepen: in tekst, beeld of zelfs in vertaling. Ontdek Healthbook. https://comon.gent/healthbook
Birdy, a little bird told me
Birdy is gebaseerd op artificiële intelligentie en interpreteert het gesprek tussen arts en patiënt. Achter elk woord zit een vertaling én een synoniem in beeld of in audio. https://comon.gent/birdy
Sharify: delen om te verhelderen
Sharify is een samentrekking van share en clarify. Slimme algoritmes doen het werk en zoeken beeldmateriaal bij de diagnose. De arts heeft ondertussen handen en hoofd vrij voor de patiënt. https://comon.gent/sharify
'PLUUS+': extra informatie voor een beter doktersbezoek
PLUUS+ is een digitaal platform voor gedeelde informatie tussen arts en patiënt. Elke info die een dokter op voorhand krijgt is een plus. Zo bespaart hij tijd en kan hij beter inspelen op de noden van de patiënt. https://comon.gent/pluus
Lees ook :Gents 'denkerscollectief' buigt zich over de toekomst van onze gezondheid