Elektronische patiëntendossiers bieden een schat aan gegevens die voor verschillende doelen gebruikt en hergebruikt worden. Leidt al dat hergebruik tot vertekende uitkomsten?
Het Nederlandse onderzoeksinstituut NIVEL beschreef samen met een internationaal consortium de factoren die de kwaliteit van big data uit elektronische patiëntendossiers kunnen beïnvloeden. Het rapport verscheen onlangs in het Journal of Medical Internet Research (JMIR).
De onderzoekers beschrijven de 'voedselketen' waarlangs gegevens worden geregistreerd, verzameld, opgeslagen en ter beschikking worden gesteld van gebruikers. Voor elke stap in die keten geven ze aan welke gevaren ze inhouden voor de kwaliteit van de gegevens. Net zoals bij een echte voedselketen, komt iedere afwijking uiteindelijk bij de eindgebruiker terecht, maar die is zich daar vaak niet van bewust.
NIVEL-onderzoeker Robert Verheij: “Gebrekkige kwaliteit van gegevens is één van de belangrijkste obstakels om de zorg te kunnen verbeteren.” Samen met zijn collega-onderzoekers stelde hij zich vragen over hoe de inzage van patiënten de inhoud van het dossier beïnvloedt. Heeft de kwaliteit van elektronische patiëntendossiers baat bij kwaliteitsindicatoren? Hoe verandert de kwaliteit van die dossiers als een arts zich realiseert dat een patiënt er direct inzage in heeft? Volgens Verheij is het belangrijk om antwoorden op die vragen te krijgen: “Over de omvang van dergelijke effecten weten we op dit moment erg weinig, maar ze kunnen gemakkelijk leiden tot verkeerde interpretatie van gegevens, zowel in de directe patiëntenzorg, als in onderzoek en in kwaliteitsinformatie.”
> Lees ook: Possible Sources of Bias in Primary Care Electronic Health Record Data Use and Reuse